آموزش مخاطب شناسی
درباره این دوره
مخاطب یا Audience اصطلاحی است که همهی ما آن را میشنویم و به کار میبریم. واژهای که با وجود کاربرد فراوان، همچنان مفهوم آن مبهم است و حتی در حد مفرد و جمع بودن آن هم، در بسیاری از زبانها توافقی نهایی وجود ندارد. به نظر میرسد نخستین گروه مخاطبان رسمی را باید در سخنرانیهایی که هزاران سال قبل انجام میشدهاند جستجو کرد.
امروزه تعریف مخاطب بسیار پیچیدهتر شده و مخاطب شناسی به یک تخصص تبدیل شده است.
مهمترین وظیفه روابط عمومی برقرار ارتباط در داخل و خارج از سازمان با مخاطبان انبوه و متفاوت است ؛ در اجرای این وظیفه واحدهای روابط عمومی با استفاده از ابزارهای مختلف اقدام به برقراری ارتباط می کنند، لیکن اگر این عملکرد به نحو علمی و کارشناسی ارزیابی شود ؛ اثربخشی همه این فعالیت ها با تردید مواجه است . چرا که به عناصر ارتباطی در فراگرد انتقال پیام توجه کافی نشده است .
ارتباط به هر شکلی که برقرار شود ، حداقل 3 عنصر را در خود دارد . فرستنده ( منبع ) ، پیام ، گیرنده (مخاطب). هر سه عنصر ویژگی هایی دارد که اگر مورد توجه قرار نگیرد به عنوان موانع ارتباط از اثربخشی آن می کاهد به نحوی که در بسیاری موارد ، اثر بخشی یک پیام به صفر می رسد . در این فرصت ویژگی های یکی از سه عنصر یاد شده یعنی « مخاطب » به طور خلاصه تشریح می شود
مخاطب هدف
- عمومی - اصحاب رسانه - خبرنگاران