آموزش اصول مصاحبه
درباره این دوره
مصاحبه یکی از اساسیترین و اغلب ترسناکترین وظایف در روزنامهنگاری است. برخی خبرنگاران با انجام مصاحبه بسیار راحت هستند اما برخی دیگر هرگز با این کار که از غریبهها سوال بپرسند، راحت نیستند. کسی که روزنامهنگار با او مصاحبه میکند، میتواند عناصری را ارائه کند که برای خبر مهم هستند:
- اطلاعات اصلی و حقیقی
- دیدگاه در رابطه با موضوع مورد بحث
- نقل قول مستقیم
- ایدههایی در رابطه با چگونگی نزدیک شدن به موضوع
- اسامی افراد دیگری برای مصاحبه
برای داشتن یک مصاحبه خوب و بیدردسر، وسایلی نیاز دارید که عبارتند از:
- یک دفترچه یادداشت
- چند خودکار و مداد (در فصل زمستان حتما مداد همراه خود داشته باشید، خودکار در هوای سرد یخ میزند)
- ضبط صوت (همراه داشتن آن اختیاری است)
- یک دوربین فیلمبرداری برای مصاحبههایی که قصد دارید در برنامههای اینترنتی پخش کنید.
هدف از انجام مصاحبه:
- دریافت اطلاعات بیشتر در مورد یک رویداد و آگاه کردن مخاطبان نسبت به مسائل جامعه.
- آگاهی از واکنش افراد عادی و شخصیتها در مورد یک رویداد و انعکاس عقاید و نظرات آنها.
- آموزش دادن به مخاطبان.
- سرگرم کردن مخاطبان.
مثال 1:وزیر نفت در آستانه نهمین اجلاس کمیته نظارت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اپک) که در ژنو برگزار میشود، طی مصاحبهای موضع ایران را در مورد تعیین سقف تولید در سه ماهه چهارم سال جاری به گونهای که قیمت پایه 21 دلار برای هر بشکه تبدیل شود اعلام کرد.
انواع مصاحبه:
- مصاحبه خبری/ مصاحبه تفسیری
- مصاحبه فردی / مصاحبه گروهی
- مصاحبه هدایت شده یا بسته
- مصاحبه کتبی (غیرحضوری) / مصاحبه شفاهی (حضوری)
مخاطب هدف
- خبرنگاران - دانشجویان ارتباطات
برنامه تحصیلی
5 درس