ترور پیجری

دستکم  ۹ شهروند لبنانی شهید و  ۲۸۰۰ نفر زخمی شدن

اقدام بچگانه و غیرنظامی رژیم صهیونیستی، سبب شهادت دست‌کم دو کودک لبنانی شد. عملیاتی سایبری که رژیم صهیونیستی با فرستادن فرکانس‌هایی به دستگاه‌های پیجری که برخی از افراد حزب‌الله از آنها برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کردند، آنها را منفجر کرده است. اقدامی که برخی از کارشناسان معتقدند رژیم صهیونیستی در راستای انحراف اذهان داخلی انجام داده است. رژیم شکست خورده صهیونیستی در نبرد نظامی، به دنبال سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های خود دست به اقدامات ایذایی علیه شهروندان بی‌گناه می‌زند همان‌گونه که در شکست از حماس مردم را به خاک و خون کشید.

براساس گزارش منابع لبنانی، وسایل ارتباطی نیروهای حزب‌الله در تعدادی از مناطق لبنان منفجر شده است و منابع متعددی هم گفته‌اند که انفجار سیستم‌های ارتباطی در لبنان ناشی از هک به وسیله تکنولوژی بی‌سیم بوده است.
این در حالی است که یکی از مقامات صهیونیست پس از اذعان به مسئولیت رژیم صهیونیستی در حملات اخیر بیروت از موضع خود پا پس کشیده است. مشاور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ابتدا در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به مسئولیت این رژیم در حملات بیروت اشاره کرده؛ اما دقایقی پس از انتشار این پیام، آن را حذف کرده است.
مسئولان بیمارستان آمریکایی بیروت 10 روز قبل پیجرهای پزشکان را که از همین نوع بوده به بهانه تعمیرات جمع‌آوری کرده بودند و این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا هم از این عمل تروریستی صهیونیست‌ها اطلاع داشته و چراغ سبز نشان داده است و از این نمونه می‌توان تعمیمی به کلیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی که با چراغ سبز طرف آمریکایی انجام می‌شوند، داشت.
وزارت بهداشت لبنان شمار مجروحان را تاکنون 2800 نفر و شهدای عملیات تروریستی در این کشور را هشت نفر اعلام کرده است. همچنین به غیر از نیروهای حزب‌الله در بین مجروحان شماری غیرنظامی از جمله کارمندان بندر و شرکت‌های حمل و نقل به چشم می‌خورند.

چرا حزب‌الله از پیجر استفاده می‌کند؟
پیجرها یا بیپرها که بیشتر در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی محبوبیت داشتند، دستگاه‌هایی هستند که قادر به دریافت پیام‌های کوتاه و سیگنال‌های فراخوانی از طریق ارتباطات رادیویی بودند. این دستگاه به دلیل سادگی، قابلیت اطمینان و توانایی دریافت پیام‌ها بدون نیاز به پوشش داده‌ای گسترده، به‌ویژه در دورانی که تکنولوژی تلفن همراه هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته بود، در میان نهادهای نظامی و نیمه‌نظامی محبوبیت داشتند.
در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی، پیجرها در شرایطی که دیگر ابزارهای ارتباطی شکست می‌خوردند یا در دسترس نبودند، اغلب توسط نیروهای نظامی استفاده می‌شدند. این دستگاه‌ها می‌توانستند در شرایط جنگی و مناطق دورافتاده که دسترسی به شبکه‌های تلفن همراه محدود است، به خوبی کار کنند. با پیشرفت تکنولوژی و ظهور تلفن‌های همراه پیشرفته‌تر، استفاده از پیجرها کاهش یافته است.
پیجرها به دلیل ساده بودن و عدم اتصال مستقیم به اینترنت یا شبکه‌های پیشرفته، کمتر قابل ردیابی و شنود هستند. این دستگاه‌ها برخلاف گوشی‌های هوشمند یا رادیوهای پیشرفته، سطح کمتری از سیگنال‌های الکترونیکی تولید می‌کنند که می‌تواند توسط سیستم‌های شنود یا جاسوسی شناسایی شود. پیجرها قابلیت ارسال پیام‌های ساده را دارند که برای نیازهای فوری و تاکتیکی کافی است. در شرایط جنگی یا عملیاتی، انتقال سریع و امن پیام‌های ساده کافی است. در مناطقی که ارتباطات موبایلی یا اینترنتی به دلایل مختلف محدود یا مختل شده است (مانند جنگ‌ها یا مناطقی با دسترسی محدود) پیجرها همچنان می‌توانند ابزار مفیدی برای ارتباطات باشند.
چهار سناریوی مختلف درباره انفجار متوالی دستگاه‌های پیجر در بیروت که گفته می‌شود از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده، وجود دارد:
نفوذ و اختلال فرکانسی: پیجرها از ارتباطات رادیویی برای دریافت پیام‌ها استفاده می‌کنند. مهاجمان می‌توانند با ایجاد اختلال در فرکانس‌های مورد استفاده پیجرها، این دستگاه‌ها را هدف قرار دهند. این کار با استفاده از تجهیزات جمینگ (Jamming)  یا ارسال سیگنال‌های مخرب برای بی‌نظم کردن عملکرد دستگاه انجام می‌شود.
هک و دستکاری داده‌ها: با تحلیل پروتکل‌های ارتباطی که پیجرها استفاده می‌کنند، مهاجمان ممکن است بتوانند به سیستم نفوذ کنند و پیام‌های مخرب یا کدی را ارسال کنند که باعث اختلال یا حتی تخریب دستگاه شود. این نوع حملات معمولا نیاز به دانش فنی بالایی دارد و می‌تواند شامل استفاده از نقاط ضعف نرم‌افزاری دستگاه‌ها باشد.
حملات فیزیکی سایبری: در موارد نادر، مهاجمان می‌توانند دستگاه‌های پیجر را به گونه‌ای دستکاری کنند که در صورت دریافت پیام خاصی، واکنش فیزیکی مانند انفجار ایجاد کند. این نوع حملات بسیار پیچیده و خطرناک است و نیاز به دسترسی فیزیکی قبلی به دستگاه یا ارسال دستگاه‌های دستکاری‌شده به هدف دارد.
استفاده از بدافزار: مهاجمان ممکن است بتوانند بدافزاری را روی پیجر قرار دهند که به‌طور خودکار عملیات مخربی را انجام دهد. این بدافزار می‌تواند از طریق ارتباطات بی‌سیم، به خصوص در مدل‌های جدیدتر که امکان به‌روزرسانی نرم‌افزاری دارند، منتقل شود.
اولین واکنش حزب‌الله
در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است: «حدود ساعت 15:30 بعدازظهر روز سه‌شنبه تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام «پیجر» که توسط تعدادی از کارگران واحدها و مؤسسات مختلف حزب‌الله مورد استفاده قرار گرفته بود، «به شکل مبهمی منفجر شدند» و طی آن یک دختربچه و دو برادر ما کشته و تعداد زیادی نیز زخمی شدند. »
حزب‌الله اضافه کرد: «نهادهای ذی‌ربط در حزب‌الله در حال انجام تحقیقات گسترده امنیتی و علمی برای یافتن دلایل وقوع این انفجارهای هم‌زمان هستند و خدمات پزشکی و بهداشتی نیز در تعدادی از بیمارستان‌های مناطق مختلف لبنان مشغول مداوای مجروحان هستند. ما تأکید می‌کنیم که مقاومت در همه سطوح و واحدهای مختلف آن در بالاترین سطح آمادگی برای دفاع از لبنان و ملت ثابت‌قدم آن
است.» البته واکنش ثانویه حزب‌الله شدیدتر بود و حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه شدیداللحن دوم خود درباره حوادث بیروت اعلام کرد که مسئولیت کامل جنایت عصر امروز در لبنان برعهده رژیم صهیونیستی است. حزب‌الله لبنان تأکید کرد: «پس از انجام تحقیقات دقیق در خصوص وقایع، داده‌های کنونی و اطلاعات در دسترس پیرامون تعرض گناه‌آلودی که بعدازظهر امروز رخ داد، ما مسئولیت کامل این تجاوز جنایتکارانه را برعهده دشمن اسرائیلی می‌دانیم؛ جنایتی که طی آن غیرنظامیان نیز آسیب دیدند و به شهادت شماری از افراد و زخمی‌شدن تعداد بسیاری در سطوح مختلف انجامید.»
منابعی هم  از جراحت سفیر ایران در بیروت در پی انفجار پیجر خبر دادند؛ «مجتبی امانی جراحت سطحی داشته و در حال حاضر در بیمارستان تحت‌نظر است.» دو محافظ سفیر ایران نیز زخمی شدند.

حال سفیر ایران در بیروت خوب است
همسر سفیر ایران در لبنان از زخمی شدن دکتر امانی در حادثه انفجار پیجر در بیروت خبر داد. وی در توئیتی نوشت: «دکتر امانی به صورت سطحی زخمی شده و حالش خوب است و به خیر گذشت.» سفارت ایران در لبنان هم از جراحت سطحی سفیر ایران خبر داد.

تصاویر جهت دانلود

تصویر کم حجم
https://mobinonline.ir/?p=55074 کپی