آنروا: 110 هزار فلسطینی از رفح رفتند

سیگنال آمریکا برای جنایت در رفح

جنگ در غزه در حالی به هشت ماهگی خود رسیده است که بمباران مناطق شمالی غزه و رفح تشدید شده است و اشغالگران به شکل دیوانه‌وار خانه‌های مسکونی شهر غزه و رفح را هدف قرار می‌دهند.
روح‌الله فرقانی، روزنامه‌نگار: جنگ در غزه در حالی به هشت ماهگی خود رسیده است که بمباران مناطق شمالی غزه و رفح تشدید شده است و اشغالگران به شکل دیوانه‌وار خانه‌های مسکونی شهر غزه و رفح را هدف قرار می‌دهند. آن‌گونه که منابع مطلع مدعی شدند، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در جلسه روز گذشته خود با گسترش منطقه عملیاتی ارتش اسرائیل در رفح موافقت کرده است.

اجرای این طرح ممکن است این تفسیر را در نزد واشنگتن ایجاد کند که رژیم اسرائیل از خطوط قرمز موردنظر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در موضوع پرونده رفح تخطی کرده است. با این حال انصارالله یمن با اعلام اینکه آمریکا سیگنال اشغال گذرگاه رفح را به اسرائیل داده است، هشدار داد: «در صورت حمله به رفح، هر کشتی از هر شرکتی که با عرضه یا انتقال کالا به اسرائیل مرتبط باشد، هدف حملات نیروهای مسلح یمن قرار خواهد گرفت.»

218 روز از جنگ در غزه می‌گذرد و در شرایطی که جامعه جهانی نگران از یورش زمینی ارتش اشغالگر صهیونیستی به شهر رفح است؛ مقامات اسرائیلی همچنان به حمله به این شهر پر از جمعیت آوارگان اصرار دارند و از سوی دیگر اختلافات نمایشی تل‌آویو و واشنگتن نیز در صدر اخبار قرار دارد. در این میان جنگنده‌ها و پهپادهای ارتش اسرائیل تا ساعات بامدادی دیروز چندین خانه مسکونی در شهر رفح واقع در جنوب باریکه غزه و همچنین اردوگاه جبالیا در شمال غزه را هدف قرار دادند. در حوزه تحولات سیاسی نیز منابع مصری اعلام کردند که هیأت‌های مذاکره‌کننده حماس و رژیم اسرائیل بدون حصول نتیجه‌ای، قاهره را ترک کرده‌اند و دو طرف برای مشاوره با رهبران خود از مصر خارج شده‌اند.

آنروا: 110 هزار فلسطینی از رفح رفتند
با شروع حمله رژیم صهیونیستی به رفح، آنروا اعلام کرد که از 7 اکتبر تاکنون 110 هزار فلسطینی به‌خاطر شرایط ناگوار زندگی در رفح برای یافتن مکانی امن از این شهر رفته‌اند. این گزارش حاکی است که 80 هزار نفر از این تعداد در سه روز گذشته به‌خاطر افزایش عملیات نظامی اسرائیلی علیه این شهر فرار کرده‌اند.
بنا به این گزارش، تنها امید مردم غزه برای پایان این وضع آتش‌بس است، در غیر این صورت مهاجرت مردم به‌خاطر شدت یافتن گلوله‌باران و بمباران های اسرائیلی علیه رفح ادامه دارد.
شهر مرزی رفح با مصر به‌عنوان آخرین پناهگاه اهالی غزه دارای 1.3 میلیون آواره است که خانه‌هایشان در غزه منهدم شده و به‌خاطر بمباران و نسل‌کشی توسط دشمن صهیونیستی از هفتم اکتبر تاکنون در چادر زندگی می‌کنند. دوشنبه گذشته بود که ارتش صهیونیستی از شروع عملیات نظامی در شهر رفح خبر داد و ضمن به دست گرفتن کنترل گذرگاه آن، دستور تخلیه حدود صد هزار فلسطینی در شرق این شهر و حرکت به طرف جنوب غرب شهر غزه را صادر کرد.

تعطیلی دفاتر آنروا در رفح
آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد پس از حمله شهرک‌نشینان صهیونیست به دفاتر این آژانس در قدس شرقی، دفاتر خود را در این منطقه تعطیل کرده است. فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آنروا گفت که تا زمانی که مقامات اسرائیلی تدابیر امنیتی مناسب را اتخاذ نکنند، دفاتر این آژانس بسته شود.
شاهدان از محله شیخ جراح تأکید کردند که شهرک‌نشینان خشمگین پیش از ترک محل تجمع، عمدا اطراف دفتر مرکزی آژانس را آتش زدند. گفتنی است این دومین حمله به مقر آنروا در قدس طی چند روز گذشته است. تعدادی از شهرک‌نشینان تحت حفاظت پلیس اشغالگر روز چهارشنبه نیز به مقر آنروا حمله کردند. این آژانس سازمان ملل تظاهراتی را که گروه‌های راست افراطی اسرائیلی در مقابل مقر آن در قدس شرقی سازماندهی کرده بودند، «ارعاب و خرابکاری» توصیف کرد.
وزارت خارجه فلسطین هم حمله شهرک‌نشینان را به مقر آنروا در قدس اشغالی محکوم کرد. وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای خواستار تدابیر سختگیرانه دولت‌ها و نهادهای جامعه بین‌المللی برای مقابله با حملات سیستماتیک شهرک‌نشینان افراطی به دفاتر و مراکز آنروا شد. وزارت امور خارجه کشورهای عربستان سعودی، اردن و قطر نیز با محکوم کردن حملات سیستماتیک شهرک‌نشینان اسرائیلی به دفاتر و مراکز آنروا، آن را نقض آشکار قواعد حقوق بین‌الملل دانستند.

گوترش: حمله زمینی به رفح به یک فاجعه انسانی بزرگ منجر می‌شود
از سویی دیگر دبیرکل سازمان ملل متحد هم با بیان اینکه وضعیت در رفح به حالت فروپاشی رسیده، خواستار رسیدن کمک‌های انسانی به نوار غزه شد. آنتونیو گوترش روز جمعه در ادامه انفعال آزاردهنده خود در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، به درخواست لفظی برای توقف جنگ در غزه اکتفا کرد. گوترش با بیان اینکه وضعیت در شهر رفح در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه به حالت فاجعه رسیده، مدعی شد: «ما با همه طرف‌ها برای رساندن کمک‌ها به نوار غزه همکاری می‌کنیم.» وی ضمن اشاره به آواره شدن ۲۰۰ هزار فلسطینی از شرق رفح به سمت شمال، گفت: «تهاجم زمینی به رفح به یک فاجعه انسانی بزرگ منجر می‌شود و تلاش‌های ما را تضعیف می‌کند.»
دبیرکل سازمان ملل متحد که جرأت انتقاد صریح از رژیم صهیونیستی به دلیل مخالفت با توافق پیشنهادی میانجی‌ها که حتی حماس هم آن را پذیرفته بود ندارد، افزود: «از سران اسرائیل و حماس می‌خواهم برای توقف خونریزی و آزادی گروگان‌ها به توافق برسند.» گوترش ادامه داد: «تعداد غیرنظامیان کشته‌شده در غزه بی‌سابقه بوده و بیش از کشته‌شدگان در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین در دو سال گذشته است.» وی همچنین اضافه کرد: «حقوق بشری بین‌المللی باید توسط همه طرف‌ها محترم شمرده شود و آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، عواقبی در کرانه باختری دارد.»

تصاویر جهت دانلود

تصویر کم حجم
https://mobinonline.ir/?p=46129 کپی