سیل حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

سرشناس‌ترین دانشگاه‌های جهان در آمریکا شاهد تحصن دانشجویان در حمایت از فلسطین و اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه هستند. تا کنون بیش از ۵۰۰ نفر توسط پلیس دستگیر شده‌اند و سرکوب دانشجویان ادامه دارد.

طی روزهای گذشته، دانشجویان بیش از ۲۵ دانشگاه آمریکا[۱]، از جمله برترین دانشگاه‌های این کشور، شامل «کلمبیا»، «هاروارد»، «ماساچوست» (ام‌آی‌تی)، «یِیل»، «کالیفرنیا» و «استنفورد»، با برگزاری تجمعات گسترده و برپایی اردوگاه‌های چادری، با مردم نوار غزه اعلام همبستگی[۲] و به جنایات رژیم صهیونیستی در این باریکه اعتراض کرده‌اند[۳]. نیروهای پلیس نیز در واکنش به این اعتراضات، صدها دانشجو را بازداشت نموده‌اند و در مواردی به روش‌های خشونت‌بار متوسل شده‌اند. رسانه‌های محلی آمریکا گزارش می‌دهند که اعتراضات مربوط به جنگ غزه طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه به دانشگاه‌های دیگر این کشور سرایت پیدا کرده و به دستگیری بیش از ۵۰۰ معترض در سراسر آمریکا منجر شده است. به گزارش شبکه‌ی محلی اِی‌بی‌سی، دانشجویان دانشگاه «ویرجینیا تک» صبح روز جمعه چادری را در محوطه‌ی چمن دانشگاه برپا کردند که روی آن نوشته بود: «اردوگاه آزادسازی غزه[۴].» شعبه‌ی محلی ان‌بی‌سی نیز گزارش می‌دهد که پنج‌شنبه شب، پلیس ۳۶ نفر را در یک اردوگاه همبستگی با غزه در دانشگاه ایالتی اوهایو بازداشت کرد؛ این دانشگاه اوایل همان روز نیز شاهد دستگیری معترضان بود. دانشگاه ایالتی اوهایو در بیانیه‌ای اعلام کرد طبق قوانین دانشگاه، اردو زدن و برگزاری رویدادهای شبانه ممنوع است.

«تأمین مالی نسل‌کشی را متوقف کنید.» دانشجویان آمریکایی در دانشگاه‌های سراسر این کشور با برپایی اردوگاه‌های چادری و تحصن، با مردم نوار غزه ابراز همبستگی می‌کنند. از جمله‌ی خواسته‌های دانشجویان، خروج سرمایه‌های دانشگاه‌هایشان از فلسطین اشغالی و قطع همکاری‌های دانشگاهی-علمی-تحقیقاتی با دانشگاه‌های اسرائیلی است.

تجمع دانشجویان در محوطه‌ی چمن دانشگاه «کلمبیا» در نیویورک، در سومین روز از برپایی «اردوی همبستگی با غزه». تجمع اعتراضی در دانشگاه کلمبیا جرقه‌ی موجی از جنبش‌های مشابه را در دانشگاه‌های سراسر آمریکا زد. این تجمعات در حالی ادامه دارند که مقامات دانشگاه تهدید کرده‌اند همه‌ی شرکت‌کنندگان در اعتراضات را با تعلیق از دانشگاه تنبیه خواهند کرد.

تصاویر جهت دانلود

تصویر کم حجم
https://mobinonline.ir/?p=45363 کپی