حجاب عامل جلوگیری از دغدغه‌های زنان

يكم: حجاب براى حفظ تعادل مسائل جنسى ـ نه افزايش آن ـ است. حساسیت جنسی امری غریزی و طبیعی است و اساساً نمی­توان آن را به عوامل فرعی و متأخر مانند تأکیدات فرهنگی و قانونی تقلیل داد. دوم: «پوشش و حجاب به دليل اين‏كه نقش اساسى در متعادل كردن غريزه خودنمايى و تبرّج زن دارد، […]

يكم: حجاب براى حفظ تعادل مسائل جنسى ـ نه افزايش آن ـ است. حساسیت جنسی امری غریزی و طبیعی است و اساساً نمی­توان آن را به عوامل فرعی و متأخر مانند تأکیدات فرهنگی و قانونی تقلیل داد.

دوم: «پوشش و حجاب به دليل اين‏كه نقش اساسى در متعادل كردن غريزه خودنمايى و تبرّج زن دارد، عامل مهمى براى جلوگيرى از بخش بزرگى از پريشانى‏ها و دغدغه‏هاىِ فكرى زن به شمار مى‏آيد، زيرا آزادى زن در خودآرايى و به نمايش گذاشتنِ جلوه‏هاى زنانه در بين جامعه، باعث افراط در تجمل و توجه به زيبايى‏هاى ظاهرى مى‏شود كه اين توجه افراطى مى‏تواند بروز اختلال‏هاى روانى را در زن در پى داشته باشد.»[1]

سوم: با نگاهى به اجتماع و رويدادهاى آن، متوجه مى‏شويد زنانى كه پوشش نامناسب دارند، بيشتر مورد آزار و اذيت واقع مى‏شوند، به واقع بدپوششى آن‏ها چراغ سبز و علامتى است براى آن‏ها كه به دنبال هوس‏رانى هستند؛ «هم‏چنان‏كه نود و هشت درصد زنانى را كه مورد آزار خيابانى قرار مى‏گيرند، زنان بدحجاب شامل مى‏شوند.»[2]

چهارم: جوامع غربى كه بر اساس نظريه دانشمندان خود، آزادى جنسى را پى‏گرفتند و برداشتنِ غيرت، حيا و عفاف را راه حل مشكلات تشخيص دادند، امروزه، گرفتار انواع و اقسام معضلات و ناهنجارى‏هاى گوناگون اجتماعى، مانند خودفروشى، فرزندان نامشروع، بيمارى‏هاى واگيردار جنسى، بالا رفتن سطح استانداردهاى جنسى و… شده‏اند. به واقع، برداشتنِ قيود و هنجارهاى دينى و اخلاقى ميان زن و مرد است كه جامعه را ميدان عرضه و تقاضاى افراطى و شديد جنسى مى‏كند، نه رعايت پوشش اسلامى، كه موجب تفكيك فضاى جامعه و خانواده مى‏شود. پوشش اسلامى كمك مى‏كند كه روابط محبت‏آميز و جنسى در كانون عاطفىِ خانواده، و كار و تلاش شايسته در اجتماع پويا و بانشاط صورت بگيرد. بنابراين، مى شود گفت كه حجاب، خط قرمز خانه و جامعه است.

پنجم: در طبيعت انسانى، از نظر خواسته‏هاى روحى محدوديت در كار نيست. انسان از نظر روحى، طالب بى‏نهايت آفريده شده است. وقتى هم كه خواسته‏هاى روحى در مسير ماديات قرار گرفت، به هيچ حدى متوقف نمى‏شود. رسيدن به هر مرحله‏اى، ميل و طلب مرحله ديگر را در او به وجود مى‏آورد. اشتباه كرده‏اند كسانى كه طغيان نفس امّاره و احساسات شهوانى را تنها معلول محروميت‏ها و عقده‏هاىِ ناشى از محروميت‏ها دانسته‏اند. همان‏گونه كه محروميت‏ها سبب طغيان و شعله‏ور شدن شهوات مى‏شود، پيروى و اطاعت و تسليم مطلق در برابر آن نيز همين نتيجه را در پى دارد. امثال فرويد آن طرف سكه را خوانده‏اند و از اين طرف سكه غافل مانده‏اند.

ششم: آنچه مورد تأكيد اسلام است، ارضاى غريزه جنسى در حد نياز طبيعى و از راه دستور زيباى ازدواج و جلوگيرى از تحريك بى‏مورد و بى‏ضابطه آن است، كه رعايت پوشش اسلامى نقش بسزايى در اين زمينه دارد.

هفتم: مقام معظم رهبرى ـ مد ظله العالى ـ مى‏فرمايند: «يكى از مشكلات زنان در دنياى غرب، به خصوص در كشور ايالات متحده آمريكا، همين است كه مردان با تكيه به زورمندىِ خودشان، به عفتِ زن تعدى و تجاوز مى‏كنند. آمار منتشر شده از سوى مقامات رسمىِ خود آمريكا را من ديدم كه يكى مربوط به دادگسترى آمريكا و يكى هم مربوط به يك مقام ديگرى بود. آمارها واقعاً وحشت‏انگيز است. در هر شش ثانيه، يك تجاوز به عنف در كشور آمريكا صورت مى‏گيرد! ببينيد چه قدر مسئله عفت مهم است و وقتى بى‏اعتنايى كردند، قضيه به كجا مى‏رسد. اداره سلامت و خدمات انسانىِ ايالات متحده آمريكا، خشونت را اصلى‏ترين مشكل زنان طى دهه گذشته اعلام نموده و تحقيقات جديد نيز حكايت از سير صعودىِ اين معضل دارد؟[3]

هشتم: تأكيد بر مسئله حجاب، حساسيت‏هاى جنسى را در جامعه كاهش مى‏دهد و راهنمايى مى‏كند كه نيازهاى جنسى در محيط خانواده، كه زن و شوهر عهده‏دار آن هستند، تأمين شود و به زن به چشم يك انسان متعالى و نه ابزار شهوت‏رانى نگاه شود.

 

[1] . عباس رجبى، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص 120 و 121.

[2] . هفته‏نامه پرتو سخن، 4 خرداد 1390، ش 578، ص 9.

 

[3] . مقام معظم رهبرى، سخنرانى در همايش بزرگ خواهران در ورزشگاه آزادى به مناسبت جشن ميلاد كوثر در تاريخ 30 مهر 1376؛ به نقل از: حسن قدوسى زاده، نكته‏هاى ناب، ج 5، ص 70.

تصاویر جهت دانلود

تصویر کم حجم
https://mobinonline.ir/?p=30267 کپی