برخی اساتید دانشگاه مسئله چندلایه حجاب را درک نکردهاند

از پاییز سال گذشته دغدغه همیشگی حجاب در جامعه ایرانی وارد فاز جدیدی شده است. با اغتشاشات صورت گرفته در آن سال به بهانه قانون حجاب، حساسیت ها درباره این قانون در جامعه بالاتر رفت و به تبع آن در سال جاری لایحهای تحت عنوان عفاف و حجاب در مجلس مورد بررسی قرار گرفت.
مواد این لایحه نیز موافقین و مخالفین زیادی داشت اما در این بین برخی چهرههای سیاسی و دانشگاهی به جای نقد از در انکار وارد شدند و مدعی شدند که پرداختن به مسئله حجاب اولویت مردم نیست و یا حاکمیت درباره کشف حجاب کاری از پیش نخواهد برد.
سید عبدالرسول علمالهدی، جامعهشناس و استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار فارس درباره این اظهارات گفت: من تعجب میکنم برخی اساتید دانشگاهی چهطور ادعا میکنند که ما امروز میتوانیم با آزادی در حجاب ضمانت بیشتری برای حفظ جمهوری اسلامی و رضایت مردم داشته باشیم. این افراد دقیقا متوجه مسئلهمندی حجاب نیستند.
مسئله چندلایه و ترکیبی حجاب درک نشده است
وی افزود: این اظهارنظر وقتی به وجود میآید که مسئله چندلایه و ترکیبی حجاب را درک نکنیم. حجاب امروز نه فرهنگی است نه صرفا سیاسی و امنیتی، بلکه ترکیبی از همه این امور است که به همدیگر به علاوه شده و این مسئله را ایجاد کردهاند.
علمالهدی درباره نظر یک استاد دانشگاه که گفته بود «هرکس بیحجاب در جامعه ظاهر شود، خودش است و این کار از نظر سلامت روان بیشتر به نفع جامعه است تا چیز دیگری از خود نشان بدهد» گفت: برداشتن قانون الزام پوشش در معابر عمومی قطعا ما را وارد لایه اخلاقی و امر جنسی میکند. چنانکه کاملا بدیهی است برخی رفتارهای متهورانه از سوی دختران و پسران رفتارهایی در جهت شیوع امر جنسی است و اگر امر حجاب کنار برود اتفاقات بعد از آن در حوزه خانواده امکان کنترل بسیار سخت و پیچیدهای پیدا میکند.
این سیاستگذار فرهنگی ادامه داد: شاید برخی اساتید دانشگاه ما را به تجربه جهانی ارجاع بدهند. آیا تجربه جهانی الان تجربه موفقی است؟ کاهش ازدواج و افزایش طلاق و شکلگیری عشق سیال و عشق تصادفی امور موفقی است؟
قانون اجتماعی چه میشود؟
سید عبدالرسوال علمالهدی گفت: مشخص است که دنیای غرب با کاهش رشد جمعیت، فردگرایی شدیدی را در جامعه خود میبیند که برای جبران آن از مهاجرین کمک میگیرد. ضمن اینکه جریان جامعه ایرانی به شدت خانوادهگراست و نسبت به حریم خانواده حساس است.
وی ادامه داد: ما باید درباره این دست اظهارنظرها دقت بیشتری داشته باشیم. وقتی یک استاد دانشگاه میگوید کسی که حجاب را نمیخواهد با پوشیدن حجاب خود را مجبور به تظاهر میکند که ایجاد نارضایتی در پی دارد و میگوید اگر قانون را برداریم هرکس همانطور که هست میتواند در جامعه حضور داشته باشد؛ من از ایشان سوال میکنم که کسی هم که میخواهد همجنسگرا یا شیطانپرست باشد که اتفاقا پوشش و ظاهر مخصوص هم دارند، با اینها چه کنیم؟ اینها هم میخواهند همانطور که در زندگی فردی خود هستند، حضور اجتماعی داشته باشند. مسئله قانون اجتماعی چه میشود؟ کجای دنیا قانون اجتماعیاش انقدر روی هواست؟
اگر قانون حجاب برداشته شود مسئله امر جنسی رخ میدهد
این استاد دانشگاه گفت: اخلاقیات در جامعه ایرانی بسیار مهم است و به جهت اخلاقیات اتفاقا حاکمیت وظیفه دارد از خواسته عمومی مردم محافظت کند و این خواسته عمومی اخلاقیات و امنیت اخلاقی جامعه و خانواده است. به همین خاطر حاکمیت اتفاقا باید بر حجاب و قانون حجاب بایستد و اگر این قانون برداشته شود کاملا محرز است که ما وارد مسئله امر جنسی و غیراخلاقی شدن زندگیهای اجتماعی خواهیم شد.
کشف حجاب در مرحله اول، جرم نیست
علمالهدی در ادامه صحبتهای خود از جزئیات لایحه عفاف و حجاب گفت و اظهار کرد: برای بحث لایحه قانون عفاف و حجاب دو مقدمه نیاز است. یک مقدمه درباره جایگاه قانونگذاری در سیاستگذاری کلان و یک مقدمه درباره مسئلهمندی امروز ما درباره حجاب.
وی گفت: درباره مقدمه اول باید بدانیم که قانونگذاری چه جایگاهی از سیاستگذاری و خطمشیگذاری کلان دارد. ما در سیاستگذاری از ابزار قانونگذاری استفاده میکنیم خصوصا در قانونگذاری جزایی که با ترس از جریمه و مجازات، امکان جرم و امکان انحراف از جریان سیاستگذاری را کاهش میدهیم. بنابراین قانون ما و مجازات ما باید حتما بازدارنده باشد. و بازدارنده بودن به اشکال مختلف کنشگرها وابسته است. یعنی کنشگرهای متفاوت باید جریمه متناسب با خودشان را ارائه بدهند