حجاب استایل‌‌‌‌‌‌‌ها‌ و تمنای دیده شدن

مروزه فضای مجازی و وسایل ارتباط جمعی جز لاینفک زندگی شده است و زندگی بدون آنها امکان‌پذیر نیست. این وسایل مانند سایر فناوری‌های دیگر مثل رادیو، تلویزیون، ماهواره و… آثار مثبت و منفی دارد و افراد مختلف در سنین متفاوت مخاطب این فضا هستند، اکثر این مخاطبین نسل جوان و نوجوان می‌باشند، پس آثار منفی […]

مروزه فضای مجازی و وسایل ارتباط جمعی جز لاینفک زندگی شده است و زندگی بدون آنها امکان‌پذیر نیست. این وسایل مانند سایر فناوری‌های دیگر مثل رادیو، تلویزیون، ماهواره و… آثار مثبت و منفی دارد و افراد مختلف در سنین متفاوت مخاطب این فضا هستند، اکثر این مخاطبین نسل جوان و نوجوان می‌باشند، پس آثار منفی آن قابل اغماض و چشم‌پوشی نیست.

پرمخاطب‌ترین فضای مجازی کدام است؟

بین تمام وسایل ارتباط جمعی، اینستاگرام پرطرفدارترین فضا است، آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۱۵ میلیون  نفر ایرانی از اینستاگرام استفاده می‌کنند. به همین دلیل نقش بسزایی در ترویج الگوها و سبک زندگی دارد. بسیاری از برند‌ها برای فعالیت این فضا را انتخاب کرده‌اند و هرکدام از آن‌ها مثل کالاهای مصرفی، پوشاک، رستوران و … دارای یک صفحه اختصاصی در این فضا هستند.

بلاگر کیست؟

با گسترش فضای مجازی تقریبا از اوایل دهه هشتاد صنعت بلاگری شکل گرفت. بلاگرها افرادی هستند که دنبال‌شونده‌های زیادی دارند و به طور مستمر و پی‌درپی براساس یک برنامه منظم و ساختارمند در این فضا تولید محتوا می‌کنند و آن را نشر می‌دهند.

بلاگرها ذائقه مخاطب را تغییر می‌دهند

بلاگر با نشان دادن جذابیت‌های زیاد کاربر را مجذوب می‌کند و او خواسته یا ناخواسته وادار به همزادپنداری و همانندسازی با عناصر ارائه شده توسط بلاگر می‌شود و برای یافتن جایگاه خود شروع به تقلید از نوع پوشش، آرایش، تغذیه و … می‌کند، همه این عوامل تاثیر مستقیم در سبک زندگی دارد و به‌ تدریج  باعث تغییر ذائقه افراد دنبال‌کننده می‌شود.

مخاطبان این بلاگرها خواسته یا ناخواسته وادار به همزاد‌پنداری با آن‌ها می‌شوند و برای یافتن جایگاه خود شروع به تقلید از نوع پوشش، آرایش، تغذیه و … می‌کند، همه این عوامل تاثیر مستقیم در سبک زندگی دارد.

مخاطب به دنبال چیزی می‌رود که این بلاگرها ارائه می‌دهند و به دنبال شبیه شدن به آن‌ها هستند، این امر مسائلی از جمله افزایش سطح توقعات، رواج مصرف‌گرایی، تغییر سلیقه در پوشش و در انتخاب همسر و ازدواج حتی در قشر مذهبی را دارد.

بلاگری در زمینه‌های متفاوت ظهور و بروز دارد، از جمله آن‌ها «بلاگرهای حجاب» یا «حجاب استایل‌ها»هستند. این افراد به علت تاثیر و تغییر نگرشی که در قشر جوان ایجاد می‌کند، دارای اهمیت هستند.

ظهور حجاب استایل‌ها از کجا بود؟

دراوایل قرن نوزدهم با آغاز مدرنیته، صنعت مد در بین پوشش زنان مسلمان هم ایجاد شد. ظهور آن از کشورهای مثل ترکیه، اندونزی و مالزی که حجاب اجباری در آن‌ها وجود نداشت، آغاز شد. در دنیایی که سعی در نادیده گرفتن زن مسلمان و حجاب آن داشت، این افراد قصد داشتند حجاب را به شکل زیبا و جذاب به دنیا معرفی کنند، اما کاری که آن‌ها انجام دادند باعث تغییر معنی حجاب و استحاله آن شد.

از ذائقه‌سازی تا مدل‌سازی برای حجاب

حجاب استایل‌ها، حجابی که برای بعضی‌ افراد دافعه دارد را با مدل‌ها و ابزارهای متفاوت جذاب و به اصطلاح، امروزی می‌کنند به طوری که حتی افرادی که به «اصل حجاب» اعتقادی ندارند برای بیشتر دیده شدن از این پوشش استفاده «ابزاری» می‌کنند. این افراد اصطلاح «مد‌ اسلامی» را برای حجاب ایجاد کردند و حجاب را به شکل یک صنعت و برند در‌‌آورند و برای مخاطب «مدل‌سازی» می‌کنند. آن‌ها از مخاطب مهره‌هایی می‌سازند که با هر عقیده‌ای می‌تواند در این زمین بازی کند و برای جذب مخاطب از هر روشی اما با پوشش دین و حجاب استفاده کنند.

مخاطب برای عقب نماندن از این صنعت و دیده شدن به دنبال پیروی از این مد می‌رود و تلاش می‌کند به شکل این مدل‌ها دربیاید. آن‌ها به مخاطب محجبه خود القا می‌کند که دختر باحجاب دیده نمی‌شود، لایک نمی‌گیرد یا از خودنمایی بی‌بهره است، پس در نتیجه در جامعه هم دیده نمی‌شود.

بلاگری ابزاری برای دیده شدن

اصل کار بلاگرها بر جذاب دیده شدن است، هرچقدر بیشتر دیده بشوند موفق‌تر خواهند بود و اساس حجاب بر پوشش زیبایی‌ها و جذابیت‌ها است. بلاگر حجاب یک تناقض است که تنها با تغییر مفهوم بنیادین حجاب دست‌یافتنی است.

در واقع بلاگرهای حجاب، فرار از قانون، شرع و عرف، افراط و تفریط را که خلاف مباحث اسلامی است رواج می‌دهند و باعث دور شدن حجاب از مفهوم اصلی و اساسی خود، که برای جلوگیری از «خودنمایی» است،  می‌شوند. آنان حجاب را به یک لباس و مد تقلیل می‌دهند و بی‌مفهوم می‌کنند. به طوری که حتی برای زیارت اماکن مقدسه مدل لباس، مدل آرایش و مدل عکاسی تعیین می‌کند.

بلاگرها تفکر «حرف دین مهم نیست، دیده‌شدن مهم است» را رواج می‌دهند

این صنعت تا جایی پیش می‌رود که به مخاطب خود یاد می‌دهد چطور محجبه‌ی جذابی باشی و دیده بشوی. به تدریج علاوه بر تغییر مفهوم حجاب باعث «دین‌زدایی» می‌شود و دین را به یک مسئله بی‌هویت و بی‌مصرف تبدیل می‌کند. تفکر را به سمت «مهم نیست که این حجاب و این فعل را دین می‌پسندد یا نمی‌پسندد، دین مخالف این امر هست یا نه» می‌برد که برخی با حجاب تبلیغ هم‌جنس‌بازی، زنا، سگ بازی و… را با شعار «دین من مال خودم است» می‌کنند.

آسیب‌ حجاب استایل‌ها در زمینه‌های مختلف است

آسیب این مدلینگ‌ها فقط در علینه‌شدن و دگرگونی معنای دین  و حجاب نیست، ضربه دیگر این افراد در بحث خانواده، در مراحل انتخاب همسر و  در زندگی زناشویی است.

تصاویر جهت دانلود

تصویر کم حجم
https://mobinonline.ir/?p=29712 کپی