۶ گام برای تحقق یک روز شاد و خاص برای رأی‌اولی‌ها

شما هم در خانه‌تان شما رأی‌اولی دارید، آیا او هم با شما همراه هست تا در مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، اگر پاسخ شما خیر است، ما برای شما ۶ راهکار داریم.
این چند روز در شبکه‌های مجازی این جمله زیاد دست به دست می‌شود که «جلیلی و پزشکیان؛ دو روی سکه‌اند، سکه‌ای به نام انتخابات» یا هشتگ‌های چون «نه_به_انتخابات». آیا این سؤال را از خودتان پرسیده‌اید در جامعه‌ مدنی نحوه مشارکت در جریان آبادسازی و توسعه یک کشور، سهم من و شما چقدر است؟ آیا با عدم حضور در انتخابات می‌توانیم برای احقاق حقوق شهروندی خودمان تلاش کنیم؟ البته این چالش بیش‌تر در نسل زد یا همان رأی اولی‌ها بیش‌تر است و آن‌ها مطالباتی دارند که تصور می‌کنند باید به گونه‌ای دیگر آن را جستجو کنند.البته نگاه به عرصه بین‌الملل نشان می‌دهد که انتخابات بهترین شیوه برای جهت‌دهی ساختار سیاسی ـ اجتماعی ـ اقتصادی و فرهنگی است. حال اگر در برخی کشورهای غربی مشاهده می‌کنید که آمار رأی‌دهندگان بالا است، به خاطر این است که رأی‌دهی در این کشورها اجباری است.

نعمتی که اگر قدرش را ندانیم ….

اگر در اطراف شما و حتی خانواده‌تان رأی اولی دارید و دوست دارید که او را برای حضور در یک حماسه سیاسی کشورتان ترغیب کنید، اما نمی‌دانید از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کرد، گفت‌وگوی ما با کارشناس مطالعات خانواده و پژوهشگر سیاسی مهدیه شادمانی را در ادامه بخوانید:یکی از نعمت‌هایی که در کشور ما دیده نمی‌شود این است که در تاریخ جمهوری اسلامی، انتخابات رکن اصلی دمکراسی و بستری برای چرخش نخبگان و مشارکت سیاسی مردم است. برای همین مشارکت سیاسی بالا سبب‌ساز مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی شده و از تعارضات نیز جلوگیری می‌کند.شاید بگویید یک رأی من چقدر می‌تواند مهم باشد که این قدر به ما می‌گویند در انتخابات شرکت کنید؟ بیایید از این زاویه هم بنگریم که مشارکت سیاسی اندک می‌تواند منشاء مشکلات و چالش‌های متعددی برای امنیت جمهوری اسلامی ایران باشد.

مهم‌ترین تجربه رأی اولی‌ها

از سویی دیگر انتخابات فرصتی ایجاد می‌کند تا رأی اولی‌ها به تکلیف سیاسی برسند. همچنین نقش‌آفرینی در تعیین سرنوشت کشور می‌تواند مهم‌ترین تجربه رأی اولی‌ها باشد. با این وجود تعیین سن افراد واجد شرایط برای رأی دادن در انتخابات در کشور در چند دهه گذشته با تغییراتی همراه بوده است. نخست سن ۱۶ سال تمام برای رای دادن اعلام شده بود، اما در دو دهه اخیر میزان سن واجدین رأی دادن به ۱۸ سال تمام افزایش یافته است. این موضوع در آیین‌نامه انتخابات مجلس که اخیراً از سوی دولت ابلاغ شده، نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

نقشی که آن ۴۰ درصد می‌توانند داشته باشند

بر خلاف شرکت مردم در انتخابات گذشته، در دور اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم به دلایل مختلفی، ۶۰ درصد مردم شرکت نکردند.می‌توان در این فرصت کوتاه با توجه به ایده‌های مختلف کنشگری تأثیرگذاری را در قشرهای مختلف به خاطر افزایش حضور داشت. یکی از این گروه‌ها رأی اولی‌ها هستند که آمادگی لازم را برای پذیرش سخن صحیح و حضور در انتخابات و دعوت دیگران را دارا هستند.

یک روز شاد و خاص برای رأی‌اولی‌ها

می‌دانیم که سنین نوجوانی عرصه آرمانگرایی است و این رویکرد سبب قدرت تحریک اجتماعی می‌شود. به دلیل اهمیت شرکت در انتخابات از دیدگاه دینی و اعتقادی این روز را می‌توان «یوم الله» نامید و برای آگاه‌سازی قشر نوجوان و تشریح انتخابات که به عنوان حق و تکلیف شناخته می‌شود، به جهاد تبیین برای رأی‌اولی‌ها پرداخت.حال برای تحقق چنین امری ایده‌های کنشگری ذیل برای رأی اولی‌ها خوب است:

یک دورهمی به صرف شام انتخاباتی

پدران و مادران رأی اولی سعی کنند در منزل با هماهنگی هم شروع به صحبت درباره انتخابات کنند. از ضرورت‌ها و ویژگی کاندیدا در روز انتخابات به او بگویند یا برای نشان دادن اهمیت این روز شام را به بیرون بروند.از بزرگان محل و فامیل که فرزند رأی اولی به حرف آن‌ها توجه دارد، بخواهیم تا برای فرزندمان درباره انتخابات بگوید.

شما هم جشن تکلیف سیاسی می‌گیرید؟

در نشست‌های انتخاباتی در خانه، پدر و مادر فقط متکلم وحده نباشند، بلکه تلاش کنند از کتب و فیلم‌های مختلف رسانه‌ای برای تشویق فرزند استفاده کنند. همچنین بدون تبلیغ خاص، مادر در گروه مدرسه فرزند در پیام‌رسان‌ها درباره ضرورت انتخابات یک پیام بگذارد تا مادران دیگر را همراه و همسو کند. ایده برپایی جشن تکلیف سیاسی به خاطر رسیدن به بلوغ سیاسی و شرکت در اولین انتخابات برای فرزند رأی اولی توصیه می‌شود، همانطور که جشن تکلیف عبادی هم مهم است.

کیک مامان‌پز برای جشن خانوادگی شرکت در انتخابات

می‌توان از مادر خانواده خواست که در روز انتخابات کیک درست کند، فضای خانه را شاد کند، سپس همه اعضای خانواده با هم به پای صندوق بروند. می‌توان به سراغ یک مادر یا پدر شهید رفت و از رأی‌اولی‌مان بخواهیم که آن‌ها را همراهی کند، در مسیر هم برای فرزند رأی اولی از انجام تکلیف به فراخور زمان بگوییم، مثلاً یک روز فرزند آن مادر شهید تکلیف داشت بجنگد، امروز تکلیف ما رأی دادن است. اما نکته مهم این است که اگر دلمان برای ایران و آینده او می‌تپد، تنها راه تغییر برای آینده‌ای بهتر شرکت در میعادگاه انتخابات است، زیرا تغییر به دست تک‌تک ما رقم می‌خورد، مهم این است که باور کنیم.

تصاویر جهت دانلود

تصویر کم حجم
https://mobinonline.ir/?p=50603 کپی