چند راهکار طلایی برای افزایش مشارکت در انتخابات

یک کارشناس خانواده می‌گوید که «تبلیغ چهره به چهره با تمرکز بر دوستان و بستگان همراه با روی خوش» عامل مهمی برای رقم‌ زدن بهترین نتیجه در روز جمعه ۱۵ تیرماه است.
هشتم تیرماه که شد، دل توی دل ما ایرانی‌ها نبود، حتی آن‌هایی هم که رأی ندادند، باز هم از تلویزیون و رادیو پیگیر خبرهای انتخاباتی بودند، برخی دلشان پر می زد برای مشارکت در این انتخابات و برخی انگار ذهنشان مبهم بود و هنوز به یقین نرسیده بودند و با خودشان دو دو تا چهار تا می‌کردند، بالاخره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و دو نامزدی که بالاترین رأی‌ها را کسب کرده بودند، به دور دوم رسیدند. منتها خبر می‌رسد که در روز جمعه ۱۵ تیرماه، قرار است آن‌هایی که برای شرکت در انتخابات مردد بودند، ما را با یک شگفتی روبرو کنند.حال چگونه من و شما می‌توانیم حداقل ۲ نفر دیگر را برای مشارکت در انتخابات به میدان بیاوریم، به همین خاطر این موضوع را از کارشناس فقه تربیتی و پژوهشگر خانواده حجت‌الاسلام هادی عجمی جویا شدیم که در ادامه راهکارهای افزایش مشارکت را می‌خوانیم:

حضورم فایده‌ای ندارد، هر کس می‌آید همین است

در همین گام اول، شناخت مخاطب مهم است، می‌دانید افرادی که در انتخابات شرکت کردند یا نکردند چه افرادی هستند؟خب! این مخاطبان در چند دسته قرار می‌گیرند: یک دسته «متدینان انقلابی» هستند، این افراد معمولاً در انتخابات شرکت می‌کنند، اما یک زمانی پیش می‌آید که این متدین انقلابی به خاطر ناراحتی از گرانی، تورم، بالا بودن اجاره‌بها و امثالهم در انتخابات شرکت نمی‌کند و می‌گوید که «حضورم فایده‌ای ندارد، هر کس می‌آید همین است»!گام نخست برای مواجهه با این افراد، درک مشکلات آن‌ها است. حتماً باید روی این مسأله کار کرد. اینکه اگر حضور نداشته باشند یا بخواهند رأی سفید در صندوق بیاندازند، ممکن است جریانی روی کار بیاید که منجر به ضربه زدن به آرمان‌های انقلاب شود. در ادامه فرد ترغیب‌کننده برای حضور و مشارکت در انتخابات از تدین و انقلابی بودن شهید رئیسی بگوید که در این مدت کوتاه چه کارهای کلان اقتصادی داشته است و برای حل مشکلات جامعه کارگری چه خدماتی را انجام داده است.

مخاطبی که «حق‌الناس» برایش مهم است

گروه دوم مخاطبان؛ افرادی هستند که متدین هستند اما لزوماً انقلابی نیستند، به زبانی ساده‌تر امام حسین (ع) را قبول دارد، هیأت می‌رود، ولی انقلابی نیست. برای این دسته از افراد می‌توان از همان زاویه دین با آن‌ها سخن گفت،‌ اینکه رئیس‌جمهوری را انتخاب کنند که شرایط حضور مردم در پیاده‌روی اربعین را تسهیل کند، یا این مورد را گوشزد کرد که کسی را انتخاب کنیم که دین را به تمسخر نگیرد، بلکه اعتقادی به عزاداری و مناسک‌های مذهبی داشته باشد. برای این نوع مخاطب واژه «حق‌الناس» از حساسیت بالایی برخوردار است، ما هم بر تمسک بر چنین عقیده‌ای به آن‌ها بگوییم که اگر در انتخابات شرکت نکنیم مدیون خون ۳۰۰ هزار شهید این مرز و بوم می‌شویم، در مقیاس بالاتر مدیون جامعه و مردم کشور می‌شویم؟

گروهی سخت اما با شاخصه مطالعاتی بالا

دسته بعدی افرادی هستند که نه انقلابی‌اند و نه متدین! گروهی از این افراد سنتی هستند و گروه دیگر مدرنیته؛ افرادی که بسیار پای رسانه‌های مختلف نشسته‌اند و صد البته سخت‌ترین گروه مخاطب هستند، زیرا ذهن و فکر برخی آن‌ها از سوی رسانه‌های معاند و شبکه‌های ماهواره‌ای پر شده است. امتیاز خوب این گروه این است که اهل مطالعه هستند. شما در این دسته دانشجویان و افراد تحصیل‌کرده را می‌بینید که کار اقناع آن‌ها بسیار سخت است، از جایی که انسان هستند، می‌توانیم با استناد به گزاره‌های انسانی آن‌ها را برای شرکت در انتخابات مجاب کرد.کافی است اگر این عزیزان از بستگانتان هستند، همراه با روی خوش و صحبت بدون مشاجره از تأثیر رأیشان بگویید که در این دوره از انتخابات «حتی یک رأی هم مهم است. زیرا این نگاه‌های مختلف است که کشور را می‌سازد» و به تثبیت جایگاه ایران در جهان منتهی می‌شود. پایین بودن مشارکت می‌تواند به منافع ملی و امنیت کشورمان لطمه بزند. توجه داشته باشیم که ارتباط و مواجهه با این افراد در فضای حقیقی تأثیر بهتری دارد.

قشر خاکستری در روز ۱۵ تیر پای صندوق رأی می‌آید؟

شاید شما هم در این ایام کلمه قشر خاکستری به گوشتان رسیده باشد، می‌توان این دسته را هم به آن گروه مخاطبان انتخاباتی اضافه کرد. افرادی که در مرحله اول انتخابات شرکت‌کردند، اما از آنجایی که کاندیدای مورد نظرشان به مرحله دوم راه نیافته است،‌ نمی‌خواهند در مرحله دوم شرکت کنند. نحوه مواجهه با این افراد می‌توانند آن‌ها را برای دومین حضورشان در پای صندوق‌های رأی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مجاب کند که حضور فرد فرد آن‌ها برای آینده کشور نیاز است.

اما راهکار طلایی افزایش مشارکت

تمام این موارد را گفتیم، اما توجه داشته باشید تبلیغ چهره به چهره با تمرکز بر دوستان و بستگان همراه با روی خوش عامل مهمی برای رقم‌ زدن بهترین نتیجه در روز جمعه ۱۵ تیرماه است. البته توجه داشته باشیم که در این چند روز باقیمانده متنی را خودتان بنویسید و در فضای مجازی منتشر کنید، متنی که مبتنی دلسوزی و مهربانی باشد و عاری از آمار و ارقام باشد،‌ حتی در این زمینه از پیامک هم می‌توانید بهره ببرید.تلاش کنیم از گل و بلبل نشان دادن زیادی هم پرهیز کنیم، یعنی اگر آقا فلانی رأی بیاورد دیگر قرار نیست فکر کنید که از فردا همه چیز ارزان یا درست می‌شود. بلکه واقع‌بینانه برخورد کنید و مشکلات را ترسیم کنید. زیرا قرار نیست با انتخاب هر فردی معجزه بشود.

تصاویر جهت دانلود

تصویر کم حجم
https://mobinonline.ir/?p=50569 کپی