بایدن با نتانیاهو، مردم علیه هر دو

پافشاری‌ مقامات آمریکایی برای توقف حمایت‌های بایدن از رژیم صهیونیستی

جنگ غزه در آستانه وارد شدن به هشتمین ماه است؛ اما حمایت‌های تسلیحاتی و مالی کاخ سفید از رژیم صهیونیستی پایان نیافت و جو بایدن همچنان اصرار بر حمایت و ارسال تسلیحات نظامی برای استمرار جنگ غزه دارد، موضوعی که مورد انتقاد یکی از سناتورهای دموکرات آمریکایی قرار گرفت.
سندرز از سناتورهای دموکرات در ایالت ورمونت با استناد به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر نقض قوانین بشردوستانه از سوی صهیونیست‌ها در زمینه استفاده از تسلیحات آمریکایی، عنوان کرد: «اسرائیل نباید حتی یک «پنی» دیگر از آمریکا کمک نظامی دریافت کند.» امری که برای خیلی از سیاستمداران و جامعه نخبگانی آمریکا روشن شده است که دولت بایدن همچنان به کمک های تسلیحاتی و مادی از اسرائیل می‌پردازد، کمک‌هایی که موجی از اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و حتی سراسر جهان به راه انداخته است.

با وجود اظهارنظر مقامات و مردم آمریکا علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی؛ اما دولت کاخ سفید همچنان اصرار بر ادامه جنگ و حمایت از جنایت‌های نتانیاهو در غزه و رفح دارد. رژیم صهیونیستی علی‌رغم محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، همچنان در دویست‌و بیست‌ودومین روز جنگ، به تجاوزات خود به غزه ادامه می‌دهد و نگرانی‌ها از حمله زمینی این رژیم به رفح موجب شده تا دولت آمریکا ارسال برخی تسلیحات سنگین به تل‌آویو را قطع کند. چندی پیش بود که گروهی از سناتورهای دموکرات آمریکایی از جو بایدن خواستند تا از رژیم صهیونیستی بخواهد مرز را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه باز کند. این قانون‌گذاران آمریکایی در نامه‌ای که برای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا فرستادند تقاضا کردند دولت او با رژیم صهیونیستی و شرکای متحدش برای اجرای طرح حفاظت از جان غیرنظامیان و تحویل کمک‌های بشردوستانه بسیار ضروری به نوار جنگ‌زده غزه همکاری کند که دولت بایدن اقدام مؤثری در این راه برنداشت. موضوعی که این روزها از سوی سناتورهای آمریکا نیز دنبال می‌شود و اصرار بر توقف جنگ در غزه دارند.

انتقاد قانون‌گذار اروپایی از دولت‌های غربی در حمایت از رژیم اسرائیل
علاوه بر انتقاد سناتورها و مقامات آمریکایی از حمایت‌های بایدن از نتانیاهو در حمله به غزه و رفح، برخی مقامات اروپایی هم از دولت‌های غربی خواستند ارسال کمک به رژیم صهیونیستی را متوقف کنند. «میک والاس» نماینده ایرلند در پارلمان اروپا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، از دولت متبوعش به دلیل ارسال کمک به رژیم صهیونیستی اسرائیل انتقاد کرد. والاس که سابقه طولانی در انتقاد از رژیم صهیونیستی دارد، در پیام جدید خود نوشته است: «یک هواپیمای نظامی آمریکا به‌تازگی از (مبدأ) تل‌آویو در فرودگاه شانون (ایرلند) فرود آمده است. چرا دولت ایرلند همچنان به رساندن تسلیحات آمریکایی به رژیم اسرائیل برای کشتن مردم بی‌گناه فلسطین در نوار غزه کمک می‌کند؟» پیش‌تر نیز وی سیاستمداران غربی را متهم کرده بود که با حمایت از رژیم صهیونیستی، در حال نابود ساختن سیاره زمین هستند و باید از شر آنان خلاص شد.
والاس در فیلمی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، گفت: «[رژیم] اسرائیل بدون حمایت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و معاونش کامالا هریس، اتحادیه اروپا و اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا نمی‌توانست همچون یک حکومت قانون‌شکن، جنایت و نسل‌کشی کند. این افراد باید به دلیل ارتکاب جنایت‌های جنگی و حمایت از اسرائیل محاکمه شوند.» وی با انتقاد از انفعال دیوان کیفری بین‌المللی در رسیدگی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی، افزود: «سازمان‌های بین‌المللی را تهدید می‌کنند، سیاستمداران اروپایی، انگلیسی و آمریکایی از نسل‌کشی صهیونیستی حمایت می‌کنند، ولی میلیون‌ها نفر در خیابان‌های سراسر جهان با فلسطین اعلام همبستگی می‌کنند.»

پیوستن مصر به شکایت از رژیم صهیونیستی در لاهه
اگرچه آمریکا همچنان اصرار بر حمایت از جنایت‌های نتانیاهو در غزه دارد؛ اما علاوه بر حمایت دانشگاه‌های مصر از جنبش ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا که در روزهای اخیر شاهد بودیم، وزارت امور خارجه مصر دیروز اعلام کرد که قاهره به‌طور رسمی به شکایت ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری می‌پیوندد. براساس این بیانیه، با توجه به شدت یافتن جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی، اصرار این رژیم بر ارتکاب هدفمند و عمدی جنایت‌ها اعم از کشتار غیرنظامیان، وادار کردن آنها به ترک سرزمینشان، تخریب تأسیسات زیربنایی نوار غزه که منجر به ایجاد بحران انسانی بی‌سابقه در این منطقه شده، مصر تصمیم به پیوستن به این شکایت گرفته است.
وزارت امور خارجه مصر در بیانیه خود همچنین از رژیم صهیونیستی خواست به تعهداتش به‌عنوان نیروی اشغالگر در نوار غزه پایبند باشد و دستورات موقت صادره از سوی دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه را اجرا کند.
پیش‌تر آفریقای جنوبی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده‌ بود. نخستین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره بررسی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در پرونده نسل‌کشی این رژیم در نوار غزه ۲۱ دی ۱۴۰۲ برگزار شد. در جریان این نشست، نماینده آفریقای جنوبی و تیم حقوقی این کشور به‌طور جداگانه تأکید کردند که رژیم اسرائیل کشتار جمعی را تشدید کرده‌ و نسل‌کشی و کشتار فلسطینیان در غزه باید متوقف شود. جلسه دوم نیز فردای همان روز (جمعه ۲۲ دی) برگزار شد و چند هفته به قضات دادگاه فرصت داده‌ شد تا حکم نهایی را در این پرونده صادر کنند. وزیر دادگستری و نماینده آفریقای جنوبی در جریان نخستین جلسه این دادگاه تصریح کرد: «اسرائیل جنایت‌ها و اقدامات کشتار جمعی در فلسطین را از سال ۱۹۴۸ تشدید کرده‌ است. ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ تاکنون از حق تعیین سرنوشت خود محروم شده‌ است. قوانین اسرائیل برای تحمیل آپارتاید بر فلسطینیان طراحی شده‌ و ما در آفریقای جنوبی از ابتدا از جنایت‌های نسل‌کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین آگاه بودیم.»

حمایت دانشگاه الازهر از اقدام دولت قاهره
دانشگاه الازهر مصر از پیوستن این کشور به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) استقبال کرد. الازهر در بیانیه‌ای از حمایت کامل خود از اقدام دولت مصر در پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی خبر داد و این اقدام را در چارچوب دفاع از فلسطین، مقابله با اشغالگران و حمایت‌های همیشگی مصر از ساکنان نوار غزه دانست.
این نهاد دینی، خواستار گسترش و افزایش فشارهای سیاسی و مردمی بر رژیم صهیونیستی و محاصره سیاسی و اقتصادی به‌منظور متوقف شدن خونریزی‌ها و مجازات سران آن شد که در طول ۷۵ سال گذشته، اقدام به قتل و جنایت در حق ملت فلسطین کرده‌اند.
الازهر همچنین خواهان اقداماتی برای پایان دادن به جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی شد که در ۲۲۰ روز گذشته بی‌وقفه ادامه یافته است. در همین حال، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز در بیانیه‌ای از مصر به‌خاطر پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی قدردانی کرد و خواستار پیوستن همه کشورهای عربی به این شکایت شد. این گروه مقاومت از مصر خواست که به تلاش‌ها برای شکستن محاصره نوار غزه و بازگشایی گذرگاه رفح به‌عنوان یک گذرگاه فلسطینی – مصری ادامه دهد.

استقبال حماس از تصمیم مصر
جنبش مقاومت اسلامی حماس از تصمیم کشور مصر برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه به اتهام ارتکاب نسل‌کشی علیه ملت فلسطین در غزه استقبال کرد. حماس از تمامی کشورهای اسلامی و عربی و دیگر کشورهای جهان دعوت کرد در راستای حمایت از قضیه فلسطین دست به اقداماتی مشابه زده و به شکایت طرح شده علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی بپیوندند و هرگونه روابط با این رژیم را قطع کرده و آن را در عرصه بین‌المللی منزوی کنند و در تلاش برای بازخواست و محاکمه سران تروریست آن به‌خاطر ارتکاب جنایت‌های هدفمند و سازماندهی شده علیه کودکان و غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه باشند.

شمار شهدای غزه به ۳۵ هزار نفر رسید
وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که شمار شهدای حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه به ۳۵ هزار و ۹۱ نفر رسیده است.همچنین این نهاد پزشکی فلسطینی بیان کرد که شمار کلی زخمی‌های حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه از آغاز جنگ در این باریکه به ۷۸ هزار و ۸۲۷ نفر رسیده است. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، ارتش رژیم صهیونیستی ۷ جنایت و کشتار را در نوار غزه مرتکب شده است. براساس اعلام این وزارتخانه فلسطینی، در نتیجه جنایت‌های ۲۴ ساعت گذشته ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه، ۵۷ نفر به شهادت رسیده‌اند. همچنین وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه بیان کرد که حملات ۲۴ ساعت گذشته ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه، زخمی‌شدن ۸۲ نفر را در پی داشته است.

تصاویر جهت دانلود

تصویر کم حجم
https://mobinonline.ir/?p=46339 کپی