راه چاره اسرائیل چیست؟

وزیر سابق اسرائیل: در یک قدمی شکست راهبردی هستیم

وزیر سابق دادگستری رژیم صهیونیستی حاییم رامون تصریح کرد برخلاف آنچه که کابینه و ارتش این رژیم ادعا می‌کنند، «اسرائیل در یک قدمی شکست راهبردی» قرار دارد و اکنون دیگر راهی جز اعلام آمادگی برای توقف رسمی جنگ ندارد.
گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ وزیر سابق دادگستری رژیم صهیونیستی در یادداشتی که در روزنامه معاریو منتشر شد، با اشاره به عدم تحقق اهداف جنگی که حدود 8 ماه از آغاز آن می‌گذرد، نوشت که این امر دیگر برای همه آشکار شده است.وی با انتقاد ار عملکرد کابینه جنگ و ستاد مشترک ارتش اشغالگر و اشاره به «شکست اسف‌بار» آنها در تحقق اهداف، نوشت که شورای جنگ و ستاد مشترک ارتش همه حقیقت را به اسرائیلی‌ها نمی‌گویند. اما در سایه اختلافات داخلی در شورای جنگ و تبادل اتهامات اعضای آن در خصوص شکست راهبردی در جنگ، «زمان افشای حقیقت تلخ فرا رسیده است».رامون تاکید کرد که کابینه جنگ و ارتش هیچکدام طرحی عملی درباره نحوه تحقق اهداف در آینده مورد نظر، ندارند و مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تساحی هنگبی نیز به این امر اعتراف کرد زمانی که گفت «هیچ یک از اهداف راهبردی جنگ را محقق نکردیم». اما در مقابل «حماس هنوز در سراسر منطقه نوار غزه و مناطقی که ارتش اسرائیل از آن عقب‌نشینی کرده، روی پا است».این وزیر اسرائیلی نوشت که حماس موفق شد کنترل نظامی خود را بازگرداند، زیرا جنگجویان آن به خان‌یونس _در جنوب نوار غزه_ بازگشتند، جایی که «ارتش ماه ها در آن کار کرد». و هزاران جنگجوی حماس در شمال نوار غزه باقی مانده‌اند. جایی که ارتش با تمام قدرت و توانایی خود به آن حمله کرد.
در ادامه این یادداشت آمده است: درست در زمانی که ارتش بار اول از نابودی توانمندی نظامی حماس در شمال نوار غزه در حملاتش، خبر داد، برای بار دوم، با شمار زیاد جنگجویان حماس که در آنجا مانده بودند و نیز حجم حملاتشان، غافلگیر شد.بار سوم، زمانی که ارتش خواست مجددا وارد جبالیا شود با توانمندی‌های باقی‌مانده حماس غافلگیر شد. این وزیر سابق اسرائیلی ادامه داد که در شمال نوار غزه، از نظر نظامی، حماس طی ماه‌های اخیر، ده‌ها راکت و موشک به سوی «اسرائیل» شلیک کرده است و از نظر مدنی بر روند توزیع کمک‌های بشردوستانه در سراسر نوار غزه نظارت دارد. اسرای اسرائیلی نیز هنوز در نوار غزه هستند و توجیه اعمال فشار نظامی برای آزادی آنها هیچ ثمری نداشته است و از دیگر سو، ده‌ها هزار اسرائیلی از بازگشت به منازلشان در شمال و جنوب فلسطین اشغالی واهمه دارند. رامون تصریح کرد که ««اسرائیل در آستانه یک شکست راهبردی است» با این وجود ارتش به کار خود طبق راهبردی شکست‌خورده ادامه می‌دهد و «بدون تلاش برای دستیابی به کنترل میدانی» حمله و سپس عقب‌نشینی می‌کند. این راهبرد را در جنوب و منطقه رفح نیز ادامه می‌دهد. پس از حمله به یک منطقه باز از آن عقب‌نشینی کند. راهبردی که در شهرهای غزه و خان‌یونس هیچ ثمری نداشت. وی در ادامه این سوال را طرح کرد: «اگر کشتن ده ها هزار جنگجو قدرت نظامی حماس را تضعیف نکند، چطور کشتن هزار نفر دیگر از آنها، این هدف را محقق می‌کند؟».

وی در خاتمه نوشت که اقدام اعضای شورای جنگ و رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در رد پذیرش مسؤولیت اهمال و شکست در هفتم اکتبر، موجب شده که همچنان به همه بتوانند بگویند که «اسرائیل در یک قدمی پیروزی مطلق است». حال که در «یک قدمی شکست راهبردی قرار دارد».این وزیر اسرائیلی در خاتمه پیشنهاد داد که اسرائیل به ایالات متحده آمریکا و میانجیگران اطلاع دهد که آماده پایان دادن به جنگ به طور رسمی است به شرطی که همه اسرا بازگردند. این در حالی است که شب گذشته رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن مدعی روی میز بودن یک طرح جامع جدیدی برای آتش‌بس در غزه شد و گفت که مرحله اول این طرح ۶ هفته به طول خواهد انجامید و شامل آتش‌بس کامل و خروج نیروهای اسرائیلی از نواحی پرجمعیت غزه خواهد شد. به گفته بایدن، در مرحله بعدی طرح عمده‌ای برای بازسازی غزه پیشنهاد خواهد شد. در مقابل جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای گفت که به طرح پیشنهادی‌ای که بایدن از آن سخن گفته «نگاه مثبتی» دارد.

تصاویر جهت دانلود

تصویر کم حجم
https://mobinonline.ir/?p=48227 کپی