هند و اروپا در توافق تجارت آزاد به دنبال چه هستند ؟

به گزارش «نشنال اینترست»، کریدور اقتصادی هند–خاورمیانه–اروپا (IMEC یا ایمک) از زمان رونمایی در اجلاس سران گروه ۲۰ در ۲۰۲۳ بهعنوان یکی از طرحهای محوری تقویت داد و ستد میان قارهها مطرح شده است. مقامات و سیاستمداران اروپایی و هندی، بویژه پس از دور تازه تماسها میان اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، و نارندرا مودی، نخستوزیر هند، از لزوم تسریع در اجرای توافق تجارت آزاد و پیشبرد ایمک سخن گفته و آن را عاملی تعیینکننده در پیوند دوباره اقتصادها توصیف کردهاند.
این نشریه نوشت جورجیا ملونی، نخستوزیر ایتالیا، نیز با ایفای نقش میانآتلانتیکی بر لزوم خاتمه فوری مذاکرات توافق تجارت آزاد و اجرای برنامه مشترک ایتالیا–هند ۲۰۲۵–۲۰۲۹ و ایمک تأکید کرده است. به نوشته «نشنال اینترست»، ایمک فراتر از یک خط ریلی یا یک مسیر جادهای است و مجموعهای از بندرها، راهآهنها و مسیرهای دریایی را دربر میگیرد که میتواند به تکمیل نقش کانال سوئز در حملونقل جهانی کمک کند.
در این گزارش آمده است که هشت امضاکننده اصلی ایمک شامل هند، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ایتالیا، آلمان، فرانسه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا متعهد به تعمیق تجارت هند–مدیترانه و ساخت زیرساختهای جادهای و ریلی در شبه جزیره عربستان از امارات تا اردن شدهاند. هدف اعلام شده، ایجاد شبکهای است که در برابر اختلالات ژئوپلیتیک مقاومت بیشتری از خود نشان دهد و حجم فزاینده تجارت جهانی را مدیریت کند.
نشنال اینترست افزود: حامیان ایمک آن را ابزاری میدانند که میتواند ابتکار «گلوبال گیتوی» و برنامه شاخص ایتالیا موسوم به «طرح ماتئی» را حیاتی کند و در عین حال شتابدهنده ای برای توافق تجارت آزاد اتحادیه اروپا و هند باشد. با این حال، ناظران هشدار میدهند که موانعی مانند ناپایداری منطقه خاورمیانه، زمانبر بودن طرح های بزرگ زیرساختی در عربستان سعودی و نبود نمایندگان اختصاصی میان برخی امضاکنندگان میتواند اجرای کامل ایمک را به تأخیر اندازد؛ اما به گفته تحلیلگران این مشکلات ماهیت تقویتکننده و چندبعدی ایمک را مخدوش نمیکند.
به نوشته این نشریه، حتی پس از راهاندازی کامل شاخههای زمینی ایمک، بخش بزرگ تجارت تجارت همچنان از طریق حملونقل دریایی حمل خواهد شد و ایمک در وهله نخست چارچوبی برای افزایش تبادلات تجاری هند و اروپا، تنوعبخشی زنجیره تأمین و کاهش وابستگی به مسیرها و بازارهای واحد فراهم میآورد. هند در دهه آتی از منظر رشد اقتصادی یکی از بازیگران اصلی جهان خواهد بود و اتحادیه اروپا نیز در پی کاهش وابستگی اقتصادی به چین و گسترش روابط با شرکای همسویی مانند هند است.
نشنال اینترست ایمک را همگرایی منافع اقتصادی و راهبردی میان اروپا، هند، خاورمیانه و ایالات متحده توصیف کرده و یادآور شده است که دونالد ترامپ نیز از مدافعان این ابتکار بوده و آن را پروژهای خودمحور خوانده که میتواند به یکی از بزرگترین مسیرهای تجاری تاریخ بدل شود. از منظر ژئوپلیتیک، ایمک همچنین بهعنوان توازنی در مقابل ابتکار چین موسوم به «کمربند و جاده» مطرح میشود.
این رسانه در پایان نوشت: ایمک با همافزایی پروژههای بندری، ریلی و دریایی و پیوند دادن آنها با ابتکاراتی چون گلوبال گیتوی و توافق تجارت آزاد اتحادیه اروپا–هند، تلاشی بیش از یک مسیر واحد است و هدف آن بازآرایی بلندپروازانهتر الگوهای تجارت هند–مدیترانه در سطح جهانی توصیف میشود.