مخالفت مردم ایران با فیلترینگ اینترنت

میزان استفاده از فیلترشکن به گفته قالیباف درست بود؟

تا قبل از تشدید محدودیت‌های اینترنتی در نیمه سال ۱۴۰۱ میزان استفاده از فیلترشکن در جامعه ۲۷٫۲ درصد بوده که این میزان در شهریور ۱۴۰۲ به ۶۰٫۳ درصد و در اسفند ۱۴۰۲ به ۶۶.۸ درصد رسیده است. پیش از این نمایندگان سابق مجلس نیز از استفاده ۶۴ درصدی مردم از فیلترشکن خبر داده بودند.

محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره، مدعی شد پس از فیلترینگ، استفاده از vpn به ۶۷ درصد رسیده است.

بررسی این ادعا نشان می دهد تا قبل از تشدید محدودیت‌های اینترنتی در نیمه سال ۱۴۰۱ میزان استفاده از VPN در جامعه ۲۷٫۲ درصد بوده که این میزان در شهریور ۱۴۰۲ به ۶۰٫۳ درصد و در اسفند ۱۴۰۲ به ۶۶.۸ درصد رسیده است.

موضوع استفاده از VPNهای پولی یکی از مسائلی است که بارها به آن اشاره شده است. گردش مالی سنگین این بازار از یک سو و تحمیل هزینه تهیه فیلترشکن از سوی دیگر، مسائلی بوده‌اند که کارشناسان به آن انتقاد کرده‌اند. «اقتصاد فیلترشکن» ناشی از پرداخت اشتراک قریب یک‌چهارم از جمعیت استفاده‌کننده از فیلترشکن در این گزارش هم مورد اشاره قرار گرفته است.

تا قبل از تشدید محدودیت‌های اینترنتی در نیمه سال ۱۴۰۱ میزان استفاده از VPN در جامعه ۲۷٫۲ درصد بوده که این میزان در شهریور ۱۴۰۲ به ۶۰٫۳ درصد و در اسفند ۱۴۰۲ به ۶۶.۸ درصد رسیده است. پیش از این نمایندگان سابق مجلس نیز از استفاده ۶۴ درصدی مردم از فیلترشکن خبر داده بودند.

آمارهای جدید نشان می‌دهد هرچند فیلترینگ باعث افزایش استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی شده است، هنوز ۸۰ درصد کاربران از پلتفرم‌های خارجی استفاده می‌کنند.

به گزارش شاخص آنلاین، گزارش توصیفی-تحلیلی «اینترنت از نگاه مردم» توسط اندیشکده حکمرانی شریف در اسفندماه ۱۴۰۲ انجام و متن آن به‌تازگی در خرداد ۱۴۰۳ منتشر شده است. گزارشی که در قالب یک نظرسنجی به میزان استفاده از اینترنت و پیام‌رسان‌های داخلی، تأثیرات فیلترینگ و مشکلات استفاده از فیلترشکن‌ها از منظر کاربران پرداخته است.

این گزارش هم‌چنین، مقایسه‌ای بین نظرات کاربران درباره این مسائل در شهریور و اسفند سال گذشته انجام داده است. از داده‌های گردآوری‌شده برای این گزارش این نتیجه به دست آمده که «سیاست محدودسازی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی با قریب ۵۸٫۴ درصد عدم رضایت در اسفندماه ۱۴۰۲ تاکنون ناموفق بوده است»؛ این نکته شاید مهم‌ترین یافته‌ی گزارش اندیشکده حکمرانی شریف باشد.

میزان مشترکان اینترنت همراه ۶ برابر مشترکان اینترنت ثابت است

این گزارش حاصل نظرسنجی است که داده‌های پایە آن را مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در سطح ملی از شهروندان ۱۵ سال به بالا در سراسر کشور گردآوری کرده است. جامعه آماری این گزارش حدود ۸۰ درصد برآورد شده و این نتیجه به دست آمده است که اکثریت کاربران اینترنت با ۶۰٫۵ درصد از اینترنت موبایل، ۲۹٫۱ درصدشان از اینترنت ثابت و سایر و ۱۰٫۴ درصد از آن‌ها فقط از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند. ۶۸ درصد از کاربران اینترنت ثابت اعلام کرده‌اند مشترک اینترنت وای‌فای مخابرات هستند و نزدیک به ۲۸ درصد هم گفته‌اند از اینترنت ثابت شرکت‌های خصوصی استفاده می‌کنند.

۶ برابر بیشتر بودن میزان استفاده از اینترنت موبایل نسبت به اینترنت ثابت یکی از مسائلی است که پیش از این نیز کارشناسان و مسئولان به آن اشاره کرده و آن را یکی از مشکلات شبکه اینترنت کشور می‌دانستند. اصلی‌ترین دلایل استفاده کمتر از اینترنت ثابت ضعف فنی و عدم توسعه‌یافتگی تجهیزات این شبکه است و دلیل دیگر این که قیمت اینترنت همراه با وجود کیفیت بهتر نسبت به اینترنت ثابت، چندان گران‌تر نیست و این موضوع باعث می‌شود افراد اینترنت همراه با کیفیت و سرعت بالاتر را به استفاده از اینترنت ثابت ترجیح دهند.

جامعه‌ی آماری شرکت‌کننده در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که مهم‌ترین مشکلی که با اینترنت دارند «کندی سرعت» آن است؛ ۴۳ درصد از افراد به این مشکل اشاره کرده‌اند. ۳۰٫۷ درصد از آن‌ها «هزینه زیاد اینترنت» و ۱۸٫۳ درصد نیز به محدودیت‌های اینترنت و موضوع فیلترینگ اشاره کرده‌اند.

در خصوص میزان استفاده از انواع پیام‌رسان‌ها، یعنی داخلی و خارجی، نیز این گزارش به این یافته رسیده است که ۲۰ درصد از کاربران فقط از پیام‌رسان داخلی، ۲۲ درصد فقط از پیام‌رسان خارجی و ۵۷ درصد از آن‌ها از هر دو پیام‌رسان داخلی و خارجی استفاده می‌کنند.

 

تصاویر جهت دانلود

تصویر کم حجم
https://mobinonline.ir/?p=49848 کپی