خودکشی نظامیان اسرائیلی

طوفان خودکشی در میان نظامیان اسرائیلی

به نظر می‌رسد، ارتش «اسرائیل» روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و سخت‌تر از آن را پیش‌رو دارد، حالا جدای از عملیات نظامی بی‌نتیجه در نوار غزه که وارد هشمین ماه خود می‌شود، ارتش این رژیم با دو چالش اساسی خودکشی نظامیان اسرائیلی و بی‌اعتمادی عمومی نیز مواجه شده است.
با گذشت بیش از دویست روز از آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ارتش اسرائیل به تدریج بسیاری از مشکلات و چالش‌های خود را آشکار می‌کند.در این راستا، روزنامه عبری زبان «هاآرتص» از وقوع موارد خودکشی بین نظامیان این رژیم در پی عملیات «طوفان الاقصی» و حتی در روزهای پیش از عملیات زمینی علیه نوار غزه پرده برداشت که بیانگر حجم بحران روحی و روانی است که نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی با آن مواجه هستند.این روزنامه در گزارشی از اقدام به خودکشی یکی از نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی طی گشت‌زنی در یکی از شهرک‌های پوشش غزه بعد از عملیات طوفان الاقصی خبر داد.به گفته هاآرتص، نظامیان ارتش «اسرائیل» پس از پایان عملیات گشت‌زنی صدای شلیک یک گلوله را از داخل یکی از خانه‌های شهرک شنیدند. به گمان این‌که یکی از هم قطاران آن‌ها با یکی از رزمندگان فلسطینی مواجه و با آن درگیر شده است، به سرعت به آن منزل رفتند، اما با کمال تعجب با جسد آن نظامی رو به رو شدند که به روی خود آتش گشوده و خودکشی کرده بود. در آن زمان ارتش رژیم صهیونیستی اجازه انتشار این خبر و صحبت درباره آن را به کسی نداده بود، اما این روزنامه متوجه شده بود که تحقیقات نظامی اذعان کرده بود که آن نظامی خودکشی کرده است.این روزنامه در ادامه گزارش خود تأکید می‌کند که در اولین روزهای عملیات طوفان الاقصی و پیش از آغاز عملیات زمینی در نوار غزه، چندین مورد خودکشی بین نظامیان صهیونیست رخ داده که ارتش این رژیم از انتشار جزئیات دقیق آن خودداری می‌کند، اما اخبار درز یافته به بیرون تأکید می‌کند که در میان نظامیانی که خودکشی کرده‌اند، یک سرهنگ نیز وجود دارد.
هاآرتص به نقل از پروفسور «یوسی لوی بیلز»، رئیس مرکز مطالعات خودکشی و بیماری‌های روانی مرکز رابین نوشت، موضوع خودکشی در میان نظامیان برای بسیاری هم در ارتش و هم مراکز درمانی تعجب آور بود، چون معمولا خودکشی طی جنگ در میان ارتش و نظامیان این رژیم تاکنون هرگز معنا و مفهوم نداشته اسن. خودکشی طی جنگ زمانی رخ می‌دهد که نظامیان از اضطرابات و استرس‌های پس از حوادث جنگ رنج ببرند و این حوادث باعث شود، با یادآوری آن صحنه‌ها و صداها، احساس گناه کنند.این روزنامه با اشاره به این‌که بیشتر موارد خودکشی در ارتش رژیم صهیونیستی تا پیش از عملیات طوفان الاقصی در میان سربازان جوان در حال آموزش یا سال اول خدمت رخ می‌داده، می‌افزاید: «اما پس از 7 اکتبر و عملیات طوفان الاقصی یک‌باره ارتش با موارد خودکشی در میان نظامیان با سابقه و افسران درجه‌دار ارتش و در گروه سنی 30 تا 40 سال مواجه می‌شود.هاآرتص نوشت: در میان نظامیانی که خودکشی کرده بودند، یک درجه‌دار نیز دیده می‌شد. او را درحالی که با شلیک به خود خودکشی کرده بود، در خودرو‌اش پیدا کرده بودند. این درجه‌دار صهیونیست دو هفته پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی دست به خود کشی زده بود. این روزنامه همچنین به خودکشی یکی از نظامیان امدادگر نیروی ذخیره ارتش اسرائیل نوامبر گذشته اشاره کرد و نوشت: براساس اطلاعاتی که این روزنامه توانسته به دست آورد، از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی ارتش اسرائیل به خودکشی 10 نظامی و درجه‌دار خود به طور رسمی اذعان کرده است، اما از انتشار نام آن‌ها امتناع کرده است. علاوه بر این‌که این باور وجود دارد که تعداد نظامیانی که دست به خودکشی زده‌اند، بیش از این‌هاست و ارتش از اعلام اعداد و ارقام واقعی خودداری می‌کند.
در میان نظامیانی که اقدام به خودکشی کرده‌اند، یک نفر با منفجر کردن خود با بمب در نزدیکی خانه‌اش در یکی از شهرک‌های کرانه باختری و دیگری با شلیک به خود در یکی از پایگاه‌های نظامی دره اردن اقدام به خودکشی زده‌اند.هاآرتص می‌گوید، این آمار شامل نظامیانی که خدمت خود را به پایان رسانده‌ و ارتش را ترک کرده‌اند، نمی‌شود. میان این افراد نیز گزارش‌های خودکشی به این روزنامه رسیده، از جمله یک نظامی سی ساله که پس از پایان خدمت، به‌خاطر صحنه‌های جنگ در غزه در خودرو خود در شهرک «گان یبنه» دست به خودکشی زد. هاآرتص ارتش رژیم صهیونیستی را به پنهان‌کاری و مخفی کردن حقایق و آمار و ارقام واقعی خودکشی‌ها در صفوف خود متهم کرد.این روزنامه می‌نویسد: براساس پرونده‌های ارتش، از سال 1973 تا سال‌جاری، 1227 نظامی صهیونیست خودکشی کرده‌اند، اما هاآرتص تأکید می‌کند، تعداد واقعی بسیار بیشتر است.بر اساس داده‌های ارتش اسرائیل، از آغاز جنگ غزه تاکنون 620 نظامی و درجه‌دار کشته شده‌اند، اما این روزنامه تعداد نظامیان کشته شده در سوابق ارتش را 637 نفر ذکر می‌کند که 17 نظامی در تصادفات جاده‌ای کشته شده و یا خودکشی کرده‌اند.پروفسور «یوسی لوی بیلز»، رئیس مرکز مطالعات خودکشی و بیماری‌های روحی و روانی مرکز رابین تأکید می‌کند، خودکشی در میان نظامیان زمانی رخ می‌دهد که با صحنه‌های فاجعه‌بار و بسیار سخت مواجه و به آن‌ها شوک روحی و روانی شدید وارد شده باشد و از جنایات خود احساس گناه کنند، این نشان می‌دهد که ارتش رژیم صهیونیستی چه فجایعی وحشتناکی در نوار غزه مرتکب شده‌اند که آن‌ها را به خودکشی واداشته است، این درحالی است که نظامیانی هم که دست به خودکشی نزده‌اند، با بحران‌های روحی و روانی شدید مواجه هستند.
افزایش بی‌اعتمادی به ارتش
تاکنون رسم بر این بوده که ارتش رژیم صهیونیستی سطح بالای اعتماد عمومی به خود را حفظ کند، اما تجاوز به غزه برای اولین بار از زمان تأسیس این رژیم باعث شد، اعتماد به فرماندهان و کادرهای ارتش از 75 درصد در ماه مارس به 59 درصد در اوایل ماه مه کاهش یابد. همچنین 70 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی خواستار استعفای «هرتزی هالوی» به دلیل شکست امنیتی در 7 اکتبر شدند.این نتایج چالش و نگرانی دیگری برای ارتش رژیم صهیونیستی تشکیل می‌دهد که یکی از مهم‌ترین وظایف حفظ موقعیت خود در میان اسرائیلی‌هاست و حالا این جایگاه به خاطر شکست در نوار غزه به شدت آسیب دیده و این بی‌شک تأثیری منفی بر عملکرد آن می‌گذارد.این تحولات، این احساس را در ارتش رژیم صهیونیستی تشدید و تقویت می‌کند که دیگر یک ارتش اسطوره‌ای شکست ناپذیر نیست که تاکنون مدعی آن بوده است، ارتشی که بیش از هر چیز اسطوره‌ی بی‌اخلاقی و جرم و جنایت است.

تصاویر جهت دانلود

تصویر کم حجم
https://mobinonline.ir/?p=46618 کپی