فیلم باغ کیانوش

سینمای کودک و نوجوان، انگیزه و عشق می‌خواهد

یکی از جوایز این دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، دستاورد فنی و هنری بود که رضا کشاورز توانست به دلیل ساخت فیلم «باغ کیانوش» که اقتباسی از یک متن داستانی بود، آن را به دست بیاورد. رضا کشاورز در گفت‌وگو با صبح نو به زوایای ساخت این فیلم پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

چرایی عدم مقبولیت فیلم‌سازان کودک و نوجوان در کشور؟

من به میزان زیادی به کتاب و قصه آن وفادار بودم؛ اما دقیق نمی‌توان درباره آن گفت که چقدر وفادار بوده‌ایم و چقدر تخیل کرده‌ایم؛ اما کتاب یک خط داستانی داشت که ما در فیلم کاملا به این خط داستانی وفادار بودیم.
«باغ کیانوش» یک اثر موفق برای مخاطب نوجوان است؛ حوزه‌ای که ما در سینمای ایران فیلم جدی برای آن نداریم؛ به نظر فعالیت گذشته شما در این ژانر، عامل موفقیت در «باغ کیانوش» بوده است؟
فیلم‌سازی در حوزه کودک و نوجوان، انگیزه و عشق می‌‌خواهد؛ یعنی فارغ از تمام حواشی که می‌تواند وجود داشته باشد، باید علاقه هم باشد؛ چراکه همواره این دیالوگ وجود دارد که «کار با بچه خیلی سخت است» مخصوصا این حجم از بچه که در فیلم ما وجود داشت؛ اما این مسأله برای من متفاوت است و این کار برای من خیلی جذاب‌تر هم هست؛ چراکه کلا بچه‌ها دارای روحیه و رفتار صادقانه هستند که به کار کمک می‌کند و من به‌خاطر همین مشتاق به این نوع سینما هستم. صرفا با انگیزه شخصی باید کار کرد که من شخصا انگیزه شخصی زیادی برای کار در این زمینه دارم و در این فضا و دنیایی که بچه‌ها دارند، زندگی می‌کنم.

فیلم‌سازان کودک و نوجوان در دنیای سینما در کشورمان مقبولیت و رسمیت زیادی ندارند؛ علت این مسأله را چه می‌دانید؟
این مسأله قطعا وجود دارد و این یک اتفاق عجیب در سینمای ایران است که خیلی وحشتناک است. امسال ما چند فیلم کودک در جشنواره فیلم فجر داشتیم و فکر کردیم نگاه‌ها به این سینما متفاوت است و حرف از این مسأله زیادی بود که جشنواره امسال یک جشنواره رنگارنگ است؛ اما این فقط در عرصه حضور در جشنواره بود؛ چراکه در طول برگزاری جشنواره این فیلم‌ها به‌راحتی کنار گذاشته شدند و به‌زعم خودشان به فیلم‌های جدی پرداخته شد! امسال فیلم‌‌های کودک و نوجوان بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشتیم؛ فیلم نوروز، ملکه آلیشون، باغ کیانوش و آثار انیمیشنی در جشنواره داشتیم که هیچ اهمیتی به هیچ‌کدام از این فیلم‌ها داده نشد و درباره آن‌ها حتی درست صحبت نمی‌شد. سینمای کودک و نوجوان یک سینمای مهم است و بی‌توجهی به آن برای آینده سینما خطرناک است.

به نظر عدم وجود یک متخصص یا سینماگر کودک و نوجوان در بین هیأت داوران می‌توانست عامل این بی‌توجهی باشد؟
من حس می‌کنم این نوع سینما در جشنواره فیلم فجر جدی گرفته نمی‌شود و اگر این هیئات داوران نبودند و افراد دیگری هم جای آن‌ها بودند، شاید این برخورد وجود داشت. عدم توجه به سینمای کودک و نوجوان هیچ واکنشی به همراه ندارد و انگار اقشار مختلف و حتی رسانه‌ها نسبت به آن واکنشی ندارند و اعتراض به عدم جایزه گرفتن برخی فیلم‌ها به‌خاطر این بود که فیلم سلبریتی‌محور بود و اعتراض نسبت به فیلم‌های دیگر وجود نداشت.

بازخوردهای مخاطبان نسبت به فیلم «باغ کیانوش» چطور بوده است؟
تمام بازخوردهایی که از فیلم داشتیم، مثبت بود. ما در برج میلاد (کاخ جشنواره) وقتی فیلم را با اهالی رسانه دیدیم، سومین فیلم پرتشویق‌ جشنواره بودیم.

تصاویر جهت دانلود

تصویر کم حجم
https://mobinonline.ir/?p=42150 کپی