سفر مقامات اردن و روسیه به تهران

رژیم‌صهیونیستی پاسخ گستاخی خود را دریافت خواهد کرد

گسترش تعامل با کشورهای همسایه و منطقه یکی از اقدامات قابل توجه بود که در دولت سیزدهم در کنار همکاری و تعامل با کشورهای مختلف جهان انجام شد. اقدامی که مورد تقدیر و توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب همواره به بحث تعامل و همکاری با کشورهای همسایه تأکید داشته‌اند. ایشان در دیداری هم که در هفته دولت با اعضای دولت سیزدهم داشتند به بحث ارتباط با همسایگان اشاره کردند و فرمودند: «در بخش سیاست خارجی، تحرک دولت، تحرک بسیار خوبی است. این سیاستی که شما اتخاذ کردید که عبارت است از ارتباط با همسایگان، این بسیار سیاست خوبی است. این را باید دنبال کرد. ما باید با هیچ‌یک از همسایگانمان مناقشه نداشته باشیم. هرچه مناقشه هست، تبدیل بشود به همکاری. این کاری است ممکن و یک مقداری هم انجام گرفته و بعد از این هم باید انجام بگیرد.»

تأکید رهبر انقلاب بر لزوم گسترش روابط با همسایگان
رهبر معظم انقلاب روز یکشنبه (۷ مردادماه) در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان هم بر لزوم گسترش روابط با همسایگان تأکید کردند و در این خصوص فرمودند: «ما در ارتباطات خارجی اولویت‌هایی داریم؛ یکی از اولویت‌های ما همسایگان ما هستند. ما جزو کشورهای دارای همسایگان متعدد هستیم؛ این از جمله‌ امتیازات یک کشور است.»
ایشان افزودند: «تقریبا چهارده همسایه در اطراف ما هست؛ این یک امتیاز برای ما است. بایستی ما بر روی روابط با همسایگان کار کنیم، تلاش کنیم؛ این از اولویت‌های ما است.»

توسعه و تقویت روابط با همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور هم در دیدارهایی که با مسئولان کشورهای همسایه ایران بعد از مراسم تحلیف داشت بر اهمیت تعامل با همسایگان تأکید کرد و در یکی از این دیدارها که با  «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان انجام شد گفت که توسعه و تقویت روابط با همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.
جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر و در دولت شهید رئیسی تلاش کرده روابط خود را با کشورهای همسایه و منطقه براساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب گسترش دهد و بر همین اساس طی این سال‌ها بسیاری از مقامات کشورهای همسایه به ایران سفر کرده و بسیاری از مقامات ایران نیز طی سفرهایی عازم کشورهای همسایه شدند.
با روی کار آمدن دولت جدید هم مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور کشورمان بر لزوم توسعه روابط با کشورهای همسایه تأکید کرده است.
با توجه به این سیاست جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته شاهد دو سفر مهم به کشور بودیم، سفرهایی که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان قرار گرفته است.

سفر دبیر شورای امنیت روسیه به ایران
دبیر شورای امنیت روسیه دوشنبه (15 مردادماه) با هدف بررسی مسائل دوجانبه و منطقه‌ای وارد ایران شد.
شورای امنیت ملی روسیه در ابتدا این خبر را اعلام و تأکید کرد که سرگئی شویگو قصد دارد در سفر به جمهوری اسلامی با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران علی‌اکبر احمدیان و رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی سرلشکر محمد باقری دیدار و گفت‌وگو کند.
همچنین گفته شده شویگو در این سفر مورد استقبال مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان قرار خواهد گرفت. شورای امنیت ملی روسیه هم اعلام کرده که مذاکرات شویگو در ایران شامل طیف گسترده‌ای از همکاری دوجانبه و تقویت روابط، مسائل امنیتی و تجاری و پروژه‌های اقتصادی و جنبه‌های متفاوتی از امنیت جهانی و منطقه‌ای خواهد شد.
سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران در میانه بحران مربوط به اقدام تروریستی رژیم اسرائیل که منجر به شهادت اسماعیل هنیه شد، در کانون توجه محافل سیاسی منطقه و جهان قرار گرفته است. روسیه به‌عنوان عضو اصلی شورای امنیت، اقدام تروریستی رژیم اسرائیل را محکوم کرد.«میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه هم در همان ایام گفت که مسکو ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در تهران را نمونه یک «ترور سیاسی مطلقا غیر قابل قبول» می‌داند که در بردارنده تهدید گسترش بیشتر تنش‌ها در منطقه است. پزشکیان در دیدار با «سرگئی شویگو» دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، گفت: «اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه و همچنین اقدام به ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در کشور ما مصداق بارز نقض تمامی قوانین و مقررات بین‌المللی است. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان به دنبال توسعه دامنه جنگ و بحران در منطقه نیست اما قطعاً این رژیم پاسخ جنایات و گستاخی خود را دریافت خواهد کرد.»

سفر وزیر خارجه اردن به ایران
ایمَن الصَفَدی، وزیر خارجه اردن هم یکشنبه (14مردادماه) وارد ایران شد، این سفر در حالی بود که در عملیات «وعده صادق» اردن با رژیم صهیونیستی همکاری داشت.
سفر وزیر خارجه اردن به تهران نخستین سفر یک مقام عالی‌رتبه اردن به ایران طی بیش از ۲۰ سال گذشته بود. او در این سفر با رئیس‌جمهور و مقامات دولت دیدار و درباره بحران منطقه گفت‌وگو کرد. نکته قابل توجه این سفر این بود که در عملیات «وعده صادق» و حمله موشکی و پهپادی ایران به خاک اسرائیل، اردن با رژیم صهیونیستی همکاری کرد و  ائتلافی از رژیم صهیونیستی، آمریکا، فرانسه و اردن شکل گرفت و سه کشور مذکور به کمک این رژیم اشغالگر قدس رفتند. در آن ایام اردن در اقدامی ضد ایرانی، برخی از پهپادها و موشک‌های ایران را مورد هدف قرار داد. امان در توجیه این اقدام مدعی شده بود که با «هرآنچه امنیت میهن و شهروندانش را در معرض خطر قرار می دهد، مقابله خواهد کرد.»
اولین نتیجه مقابله اردن با حمله ایران و گشودن حریم هوایی‌اش به روی صهیونیست‌ها این است که این رژیم در سایه همکاری امان در امر مقابله با حملات ایران به صهیونیست‌ها، با جدیت در حال بررسی تمدید توافقنامه آبی بین طرفین است.
این در حالی بود که وب‌سایت‌های عبری در این‌باره نوشته بودند: «اشغالگران پیش از حمله ایران، به دلیل اظهارات مقامات اردنی در حمایت از فلسطین، در مورد تمدید این توافق یا عدم تمدید آن با اردن به شدت تردید داشتند؛ اما این همکاری اردن با اسرائیل در حمله ایران؛ این وضعیت را تغییر داد.»
نمونه‌ای از این حمایت‌ها سخنان همسر شاه اردن بود که به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیامده بود. همکاری اردن توانسته بود ذائقه صهیونیست‌ها را برای این خوش‌رقصی تغییر دهد. «ایمن صفدی» وزیر امور خارجه اردن هم در خصوص همکاری با صهیونیست‌ها مدعی شده بود: «خطر حتمی سقوط هواپیماهای بدون سرنشین یا موشک‌ها در اردن وجود داشت و نیروهای مسلح اردن به شیوه مناسب با این خطر برخورد کردند.» او افزود: «ما به کسی اجازه نخواهیم داد که امنیت اردن و اردنی‌ها را به خطر بیندازد… این یک موضوع اصولی است و این‌ها اقداماتی است که ما در گذشته انجام داده‌ایم. ما دیروز آنها را گرفتیم و در آینده هم خواهیم گرفت، چه منبع تهدید اسرائیل باشد، چه ایران و چه هر عنصر دیگری.»
اقدام اردن در آن زمان با واکنش شدید ایران همراه شد. مقامات ایران تهدید کرده بودند که اگر دولت اردن در عملیات نظامی ایران علیه رژیم اسرائیل مداخله کنند، اردن می‌تواند هدف آینده باشد.
البته دو طرف به سرعت این تنش را مدیریت کردند و «ایمن صفدی» وزیر امور خارجه اردن در تماس تلفنی به حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه وقت ایران گفت که اسرائیل در پاسخ احتمالی خود به ایران نخواهد توانست از حریم هوایی اردن استفاده کند.

اهمیت سفر وزیر خارجه اردن به ایران
بر همین اساس بعد از واکنش ایران به همکاری اردن با رژیم اسرائیل در تقابل با عملیات «وعده صادق»، سفر «صفدی» به ایران  از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که مسعود پزشکیان در این دیدار با اشاره به ترور شهید هنیه تأکید می‌کند: «این گستاخی صهیونیست‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

تصاویر جهت دانلود

تصویر کم حجم
https://mobinonline.ir/?p=52833 کپی