جریان 40 کیلومتر ریل‌گذاری در مترو پرند چه بود؟

در حالی که برخی رسانه‌ها اقدام به شبهه افکنی درباره متروی پرند کرده‌اند که دولت سیزدهم در اقدامی مهم، این مسیر را از یک خط ۲۰ کیلومتری به دو خطه ارتقا و ایمنی مسیر را افزایش و میزان معطلی مسافران در ایستگاه های مبدأ و مقصد را به حداقل کاهش داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، برخی رسانه‌ها در اظهار نظری عجیب که در خوش بینانه ترین حالت، برخاسته از ناآگاهی نویسنده آن است، در خصوص متروی پرند شبهاتی مطرح کرده از جمله اینکه مسیر پرند تا تهران ۲۰ کیلومتر است ولی چگونه رئیس جمهور مسیر ۴۰ کیلومتری متروی این شهر را افتتاح کرده است؟

رئیس جمهور در حالی که مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) تا ایستگاه پرند را با قطار شهری طی می کرد، در سخنانی اعلام کرد قرار بود این مسیر یک خطه باشد و مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) تا پرند را یک قطار طی کند و مجددا برگردد، اما دولت سیزدهم در اقدامی اثرگذار، این مسیر را به دو خطه ارتقا داد. لذا مسیری که قرار بود ۲۰ کیلومتر ریل گذاری شود، به ۴۰ کیلومتر خط ریلی افزایش یافت.

نتیجه این اقدام دولت سیزدهم، کاهش شدید معطلی مسافران در ایستگاه های مبدأ و مقصد و همچنین افزایش فوق العاده ایمنی این خط شده است. زمان سیر نیز به دلیل افزایش سرعت قطار در مسیر دوخطه، به شدت کاهش می یابد.

 توجه به اینکه متروی پرند به خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) و سپس از کنار آزادراه تهران-قم به متروی شاهد متصل می شود، از نظر اقتصادی اتصال این خط ریلی شهری به ابتدای جنوبی خط یک متروی به صرفه‌تر است؛ ضمن اینکه خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) به پرند از قبل طراحی شده بود ولی از آنجایی که دولت قبل بودجه تکمیل این خط را به سختی به شهرداری تهران می داد، تکمیل آن نیز با کندی انجام می شد و به گفته رئیس جمهور در مراسم افتتاح این خط، متوسط سرعت پیشرفت این پروژه در دولت قبل، یک تا دو درصد در هر سال بود؛ هر چند که رئیس جمهور از زحمات همه متولیان قبلی در احداث این خط نیز تشکر کرد.

بنابراین با عنایت به اتصال نمایشگاه شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان دو منطقه پر تردد به خط یک متروی تهران، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و برای افزایش مسافران این خط، اثرگذاری بالایی دارند، لذا این خط مترو در سال ۱۳۸۴ که طراحی آن انجام شد، تصمیم گرفته شد از آزادراه تهران – قم عبور کند و سپس به شهر پرند برسد.

چرا رئیس‌جمهور مسافت متروی پرند را ۴۰ کیلومتر اعلام کرد؟

مطالعات اولیه احداث متروی تهران – پرند به طول ۵۰ کیلومتر در سال ۱۳۸۴ توسط شرکت عمران شهرهای جدید (ذیل وزارت مسکن و شهرسازی سابق) انجام ولی اجرای آن به اوایل دهه ۹۰ موکول و نهایتا قرار شد متروی فرودگاه امام خمینی (ره) ـ پرند ‌ در سال جاری راه‌اندازی ‌شود.

شهر پرند به عنوان یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای اقماری تهران است که هر سال مهاجرت به این شهر افزایش می‌یابد، وزارت راه و شهرسازی به ویژه شرکت عمران شهرهای جدید تاکنون اقدامات به‌سزایی در رشد و توسعه این شهر و افزایش امکانات آن انجام داده است.

بر اساس اطلاعات منتشره وزارت راه و شهرسازی، تا تیرماه سال جاری از ۱۰۳ پروژه روبنایی و زیربنایی در شهرهای جدید به مساحت یک میلیون و ۷۲۱ هزار و ۶۳۰ متر مربع بهره‌برداری شده است. شهر پرند در حال حاضر بیش از ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر بین شهرهای تهران و پرند در حال تردد هستند.

چرا رئیس‌جمهور مسافت متروی پرند را ۴۰ کیلومتر اعلام کرد؟

فاز اول حد فاصل ایستگاه شاهد تا نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب به طول ۴ کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید و فاز دوم حد فاصل ایستگاه نمایشگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی (ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ تکمیل شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

چرا رئیس‌جمهور مسافت متروی پرند را ۴۰ کیلومتر اعلام کرد؟

این در حالی است که قرار بود چند ماه قبل از این تاریخ، متروی شهر آفتاب به فرودگاه امام خمینی (ره) به بهره برداری برسد اما برخی اعضای شورای شهر وقت تهران به بهانه هایی چون نبود ایمنی کافی، مانع افتتاح شدند لذا پیمانکار این پروژه که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) بود، فنس‌کشی کنار ریل متروی شاهد تا فرودگاه امام خمینی (ره) را تکمیل کرد و سپس از این پروژه بهره برداری شد.

هم اکنون با اتصال شهر جدید پرند به متروی پایتخت، بخشی از ساکنان شهرهای رباط کریم و اسلامشهر نیز که پیش‌تر برای رسیدن به تهران، به ایستگاه متروی آزادگان می رفتند، انتقال آنها به متروی پرند به جهت پایین‌تر بودن کرایه‌ها، به‌صرفه‌تر است.

از آنجایی که در سال ۱۳۹۱ اجرای متروی پرند از وزارت راه و شهرسازی به شهرداری تهران منتقل شد و دولت (وزارت راه) نیز در این زمینه با شهرداری همکاری می کرد و مکلف به تأمین بخشی از منابع شده بود، شرکت عمران شهر جدید پرند معادل ۷۵۰ میلیارد تومان اراضی داخل این شهر را برای اجرای ریل گذاری به شهرداری تهران پرداخت کرد. همکاری‌ای که مشابه آن پیشتر در خصوص احداث متروی گلشهر (کرج) به شهر جدید هشتگرد نیز دیده شده بود.

 

تصاویر جهت دانلود

تصویر کم حجم

ویدئو جهت دانلود

ویدئو کم حجم
https://mobinonline.ir/?p=37049 کپی