اعتراف اروپا به جنایتکار بودن رژیم اسرائیل

اتحادیه اروپا خواستار جلوگیری از تشدید تنش‌ها در غزه شد

اگرچه اسپانیا در نخستین روزهای جنگ غزه، روابط دیپلماتیک خود با رژیم اسرائیل را به دلیل کشتار زنان و کودکان بی‌گناه قطع کرد و فرانسه و آلمان در کنار آمریکا به حمایت و ارسال تجهیزات نظامی رژیم اسرائیل پرداختند؛ اما اکنون و با گذشت 200 روز از جنگ غزه، بلژیک به جنایتکار بودن رژیم صهیونیستی اذعان کرد و گفت که در غزه یک تراژدی انسانی در حال رخ دادن است که باید متوقف شود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به جنگ غزه، بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها و تمرکز بر بحران غزه تأکید کرد، گویا آمریکا و کشورهای اروپایی در هفتمین ماه از جنگ غزه به یک دوگانگی و اختلاف‌نظر در این‌باره رسیده‌اند که می‌توان از آن به‌عنوان چالش موجود میان کشورهای اروپایی و آمریکا نام برد.

خودشان را تافته‌ای جدابافته می‌دانند و واژگان دفاع از حقوق بشر و عدالت‌خواهی را به ابزاری برای قدرت نرم خود در جهان مبدل ساختند، منتظرند تا خبر دستگیری یا بازداشت یک نفر در یکی از کشورهای جهان را به سرتیتر اخبار تبدیل کنند، ولی کشتن ده‌ها هزار زن و کودک بی‌گناه فلسطینی در غزه را نادیده می‌گیرند، گویا 200 روز است که در نوار غزه، جنگی رخ نداده است. اگرچه وجود اعتراضات مردمی و تظاهرات گسترده در کشورهای اروپایی و غربی منجر به واکنش برخی دولتمردان شد؛ اما همچنان شاهد حمایت مالی و نظامی غرب از جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستیم.

اکنون و پس از گذشت هفت ماه از جنایت‌های رژیم اسرائیل در غزه، شاهد به تنگ آمدن برخی دولت‌های غربی در گسترش جنایت‌های نتانیاهو هستیم تا آنجا که آمریکا و کشورهای اروپایی سیاست دوگانه و چالشی بزرگ درباره غزه دارند، گویا چهره کشورهای غربی و اروپایی با حمایت از جنایت‌های رژیم اسرائیل مخدوش شده است. «حاجا لحبیب» وزیر خارجه بلژیک با پرداختن به این موضوع عنوان کرده است: «در غزه یک تراژدی انسانی در حال رخ دادن است که باید متوقف شود.» وی تأکید کرد: «زمان آن رسیده که اتحادیه اروپا خود را به‌وضوح در روند صلح نشان دهد و ما منتظر برگزاری کنفرانس مقدماتی برای آن هستیم.» درخواست آتش‌بس، آزادی گروگان‌ها و ارسال کمک به غزه، درحالی‌که کشتار ادامه دارد، ولی کافی نیست.

حمایت کشورهای اروپایی و آمریکا حتی به شکاف دیدگاه آنها در ارسال کمک‌ها و حمایت از مردم مظلوم غزه نیز منجر شده است تا آنجا که این مقام بلژیکی تأکید دارد: «نباید اجازه داد که آمریکا تنها بازیگر در وضعیت نوار غزه باشد، ما نباید فراموش کنیم که در حال حاضر در غزه چه اتفاقی می‌افتد؛ زیرا یک فاجعه انسانی در حال رخ دادن است که باید متوقف شود. ‌به رسمیت شناختن کشور فلسطین گامی تعیین‌کننده به سوی راهکار دو دولتی است و ما آماده استقبال از هرگونه ابتکار در این زمینه هستیم.» نباید فراموش کرد، ‌آمریکا اگرچه در جنگ علیه غزه، حامی اصلی رژیم صهیونیستی است و اخیرا کنگره آمریکا بودجه‌ای برای کمک مالی رژیم اسرائیل در نظر گرفته است؛ اما این حمایت جنبه تاریخی دارد و کمک‌های مالی – تسلیحاتی واشنگتن به تل‌آویو در فضای پساجنگ جهانی دوم به ۳۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

اتحادیه اروپا خواستار جلوگیری از تشدید تنش‌ها در غزه شد
البته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به وقایع اخیر در منطقه غرب آسیا، بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها و تمرکز بر بحران غزه تأکید کرد. جوزپ بورل اخیرا در نشست وزرای امور خارجه گروه هفت به خبرنگاران در شهر کاپری ایتالیا گفت: «نمی‌خواهم مبالغه‌گویی کنم؛ اما در آستانه یک جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه هستیم که شوک ناشی از آن به سراسر جهان از جمله اروپا منتقل می‌شود. بنابراین بس کنید، مراقب مردم غزه باشید، آتش‌بس را برقرار، کمک‌های امدادی را منتقل و گروگان‌ها را آزاد کنید.»
بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره پیام گروه هفت به تحولات اخیر در منطقه گفت: «باید از تشدید اوضاع جلوگیری کنیم. یک حمله دیگر (اوضاع را تشدید می‌کند). هیچ‌کس جنگ نمی‌خواهد؛ اما در نهایت جنگ می‌شود.»

استعفای رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی
با گذشت 200 روز از جنگ غزه و ناکامی‌های رژیم اسرائیل در این جنگ، رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل ناکامی برابر مقاومت فلسطین در عملیات هفتم اکتبر از سمت خود استعفا کرد. به گفته رسانه‌های عبری، استعفای «آهارون هالیوا» رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل ناکامی در برابر عملیات هفتم اکتبر مقاومت فلسطین و همچنین پیامدهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق بوده است. رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در نامه استعفای خود به «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «جنبش حماس در روز شنبه ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حمله خونینی را انجام داد که نتایج آن خشن و دردناک بود!» وی در ادامه افزود: «بخش اطلاعاتی که تحت فرمان من است به مأموریتی که به ما سپرده شده بود، عمل نکرد و من از همان زمان تا ابد، این روز سیاه را فراموش نخواهم کرد و تا همیشه این درد عمیق را با خود به همراه خواهم داشت!» استعفای بالاترین مقام اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی از سمت خود، نخستین مورد از استعفای مقامات ارشد نظامی صهیونیست از آغاز جنگ غزه است.

تصاویر جهت دانلود

تصویر کم حجم
https://mobinonline.ir/?p=44877 کپی