عملکرد دولت سیزدهم در بخش آموزش و پرورش
آموزش و پرورش در دولت شهيد رئيسي چه نمرهاي گرفته است؟

آموزش و پرورش در 1017 روز فعاليت دولت شهيد رئيسي اتفاقات متعددي را رقم زده است و قطار آموزش و پرورش به عنوان وزارتخانهاي پويا، در حال حركت است.
گروه آموزش و پرورش: دولت سيزدهم خيلي زودهنگام و با خاطره تلخ شهادت آيتالله سيد ابراهيم رئيسي به پايان رسيد. 1017 روز فعاليت شهيد رئيسي در دولت سيزدهم بود؛ روزهايي كه بي وقفه فعاليت كرد تا بتواند گامي مؤثر براي ارتقاي كشور بردارد.آموزش و پرورش در 1017 روز فعاليت دولت شهيد رئيسي اتفاقات متعددي را رقم زده است. چرا كه قطار آموزش و پرورش به عنوان وزارتخانهاي پويا، در حال حركت است.
2 وزير
دستگاه تعليم و تربيت در دولت شهيد رئيسي شاهد 2 سكاندار بود؛ يوسف نوري نخستين وزير آموزش و پرورش دولت سيزدهم بود كه یکشنبه ۷ آذر 1400 در مجلس شوراي اسلامي با ۱۹۴ رأی موافق، ۵۷ رأی مخالف، ۱۷ رأی ممتنع به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد. البته پیش از او، «حسین باغگلی» و «مسعود فیاضی» برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شده بودند که نتوانستند از مجلس رأی اعتماد بگیرند. نوري 14 فروردين 1402 پس از حواشی که در زمينه رتبهبندي معلمان و پرداخت حقوق آنها در اسفند سال ۱۴۰۱ به وجود آمد، استعفا كرد و همان روز رضامراد صحرايي كه رئيس دانشگاه فرهنگيان بود به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب شد.بعد از گمانهزنيهاي متعدد، در نهايت صحرايي از سوي شهيد رئيسي به عنوان وزير آموزش و پرورش به مجلس معرفي شد و 9 خرداد 1402 هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۷ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف ، ۱۴ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله به صحرایی اعتماد کردند.
سند تحول بنيادين آموزش و پرورش در مسير اجرا
اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، از موضوعات مهم آموزش و پرورش است. عدم اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش همواره مورد گلايه منتقدان نظام تعليم و تربيت بوده است و رهبر معظم انقلاب نيز نسبت به عدم اجراي سند تحول بنيادين همواره گلايههاي داشتهاند. وزير آموزش و پرورش در اين خصوص با بيان اينكه اردیبشهت سال ۱۴۰۳ نقشه راه سند تحول بنيادين آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، گفت: تهیۀ نگاشتهاي چهار گانۀ قانوني و حقوقي، نهادي (تعيين نقش نهادهاي مختلف)، گفتمان سازي و مدرسه اي سند تحول بنیادین وتصویب و ابلاغ الگوي مدرسۀ تراز سند تحول بنیادین که نتیجۀ قطعی آن کاهش محسوس فاصلۀ سند با صحنه (=مدرسه) است، تهیه و تصویب مجموعه سیاست ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی که به مثابه سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت معلم است، اجرای کنکور اختصاصی تربیت معلم براي اولين بار و تهیۀ نظام صلاحیتهای حرفه ای دانشجومعلمان در جهت اجراي سند تحول بوده است.
وي ادامه داد: تصویب آیین نامۀ جذب استعدادهای برتر دانش آموزی به حرفۀ مقدس معلمی، تصویب آییننامۀ اعطای رتبۀ معلمی، اختصاص هیأت مرکزی جذب استاد به دانشگاه فرهنگیان، برای اولین بار تصویب برنامه زیرنظام برنامه درسی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، ترمیم و بروزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تدوین شاخص های ارزیابی عملکرد نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، برای اولین بار تنظیم فرمت انطباق برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان با اهداف «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساحت های تعلیم و تربیت و چرخش های زیر نظامها» و «حوزههای تربیت و یادگیری»، تدوین و تصویب آییننامۀ مهارت آموزی دانشآموزان در هیأت دولت به عنوان اولین برنامۀ ملی مبتنی بر سند تحول، برای اولین بار ايجاد رديف مستقل در بودجه براي اجراي سند تحول بنيادين و گفتمان سازي سند تحول بنيادين دربين معلمان با آموزش 300 مدرس، بخشی از فعالیتهای دولت شهید جمهور در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
رتبهبندي معلمان بالاخره اجرا شد
رتبهبندي معلمان، يكي از مهمترين اتفاقات دولت سيزدهم است. موضوعي كه در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش مطرح شده است و اجراي آن همواره با مشكلات متعددي مواجه ميشد. آغاز ماجرای طرح رتبهبندی معلمان به سال ۱۳۹۰ بازمیگردد. همان سالي که شورای عالی انقلاب فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش را تصویب کرد؛ در راهکار 2-10 این سند به «استقرار نظام سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای، تعیین ملاکهای ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبهبندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی به آنان بر اساس نظام معیار اسلامی» و همچنین در راهکار 3-10 بر «اصلاح قوانین و مقررات موجود استخدامی، مالی و اداری متناسب با حرفههای تخصصی و مشارکت دستگاههای ذیربط» اشاره شده است.موضوع رتبهبندی معلمان در ابتدا در سال 92 مطرح شد و آن زمان لایحه رتبهبندی معلمان با عنوان «نظام رتبهبندی حرفهای معلمان و جذب و تأمین منابع انسانی» در دولت تصویب و به مجلس برای بررسی ارائه شد اما با مخالفت مواجه شد و به سرانجامی نرسید. بعد از آن بنا بر اظهارات مسؤولان آموزش و پرورش، فازهایی از رتبهبندی اجرا شد ولی در نهایت آنچه فرهنگیان مشاهده کردند، فقط واریز وجوهی آن هم نه مبلغی زیاد، به حسابشان بود.اما لايحه رتبهبندي معلمان زمان طولاني را طي كرد و در روزهاي پاياني دولت دوازدهم به مجلس شوراي اسلامي تقديم شد و اين مسير طولاني در مجلس هم سپري شد؛ يكي از مسائل رتبهبندي، پيشبيني اعتبار بود كه دولت دوازدهم براي اجراي نظام رتبهبندي معلمان، بودجه ۵۲۰۰ میلیارد تومانی را پيشنهاد داده بود اما اين اعتبار از نگاه كارشناسان و نمايندگان مجلس كافي نبود.
رتبهبندی معلمان در روز ۱۶ اسفند سال ۱۴۰۰ از سوی رئیس مجلس به دولت و ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ از سوی شهيد رئیسي به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامهوبودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد. زمان اجرای قانون رتبهبندی معلمان از اول مهر سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود و بنا شد وزارت آموزش و پرورش از هر زمان که قانون را به اجرا درآورد، معوقات از اول مهر ۱۴۰۰ را نیز به معلمان بپردازد و درهمين راستا در قانون بودجه، ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبهبندی معلمان درنظر گرفته شد.شیوهنامه اجرایی قانون نظام رتبهبندی معلمان در نیمه دوم مرداد سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد و سامانه رتبهبندی معلمان از ۲۶ مرداد سال ۱۴۰۱ بهصورت رسمی آغاز به کار کرد و معلمانی که مشمول این طرح شده بودند ملزم به بارگذاری مدارک و مستندات خود اعم از رتبههای کسب شده در جشنوارهها، مدرک تحصیلي شدند. صادق ستاریفرد معاون وقت برنامهریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش اواخر اسفند سال 1401 از صدور احکام رتبهبندی ۹۳۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته خبر داد البته در زمان اجراي رتبهبندي، تعداد زيادي از فرهنگيان نسبت به رتبه تخصيص يافته، معترض شدند.در اين راستا با تأكيد رئیسجمهور شهيد به وزير آموزش و پرورش مبني بر رعايت عدالت در رتبهبندی، مقرر شد تمام اعتراضات بررسی شود و به رغم آنكه از لحاظ آییننامه، فرصت اعتراض تمام شده بود اما با کسب مجوز از رئیسجمهور شهيد، سامانه بار دیگر جهت درج اعتراضات فرهنگيان باز شد و بیش از ۵۷۰ هزار نفر ثبت اعتراض کردند. با توجه به اهميت رتبهبندي، تمام اعتراضات مجدداً بررسی شد و بنا بر گفته مسؤولان آموزش و پرورش، اعتراضاتی که وارد بود، به صدور احکام جدید منتهی شد.
افزایش ۱۳ درصدی هنرجویان
يكي از مشكلاتي كه همواره جزو چالشهاي جامعه هست، موضوع اشتغال است. به همين جهت مهارتآموزي جايگاه ويژه دارد و در اين راستا توجه به هنرستانها مورد تأكيد است. چيزي كه در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش مورد تأكيد قرار گرفته است. رضامراد صحرايي وزير آموزش و پرورش در اين خصوص گفت: آمارها حاکی از افزایش ۱۳ درصدی هنرجویان دوره دوم متوسطه فنی و حرفهای و کاردانش و رشد ۴۰۰ درصدی ساخت هنرستانها در دولت است و با حمایت از فنیوحرفهای وکاردانش و توسعه عدالت و نصیب برابر آموزشی، تعداد هنرجویان هنرستانهای شبانهروزی در سه سال تحصیلی اخیر با روند افزایشی ۱۱ درصد روبهرو بوده است.وي افزود: در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در راستای گسترش آموزشهای مهارتی متناسب با نیازهای بومی در مناطق محروم و مرزی کشور تعداد ۱۰۸ هزار و ۵۸۲ نفر در هنرستانهای شبانهروزی تحت پوشش مهارت آموزی قرار دارند. در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در راستای گسترش آموزشهای مهارتی متناسب با نیازهای بومی در مناطق (روستایی و عشایری) تعداد ۱۱۵ هزار و ۴۷۰ روستایی و عشایری تحت پوشش مهارت آموزی قرار دارند که از این تعداد پنج هزار و ۲۰۳ نفر عشایر هستند.
130 هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل به مدارس برگشتند
تحصيل دانشآموزان در مدرسه آن هم مدرسه ايمن با تجهيزات مناسب، بسيار مهم است. اينكه همه دانشآموزان بتوانند از امكان تحصيل به طور يكسان بهرهمند شوند، عدالت آموزشي است.وزير آموزش و پرورش در اين خصوص گفت: اختصاص اعتبار به مدارس عشایری در مقایسه با سالهای گذشته ۴۰ برابر شد و ۴۰ میلیارد تومان به این مدارس کمک ش. همچنين با با دستور شهید جمهور مبنی بر رایگان شدن تحصیل دانشآموزان دهکهای يك تا ۴ در مدارس سمپاد، تعداد دانشآموزان مناطق محروم و دهکهای یک تا چهار در مدارس تیزهوشان تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد.وي با بيان اينكه 130 هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل به مدارس برگشتند، افزود: تاکنون بيش از ۷۰۰۰ فضای آموزشی باکمک خیرین عزیز به بهره برداری رسید که حدود ۶۴ درصد از آن در روستاهایی از حاشیه شهرهاست و بیش از۴ میلیون متر مربع به زیربنای آموزشی اضافه شده است .صحرايي ادامه داد: با حضور بیش از 25 هزار معلم جهادی و نزدیک به 13 هزار و 500 گروه جهادی دانشآموزی، دست به انجام اقدامات و راهاندازی پویشهايي برای رفع مشکل دانشآموزان مناطق محروم طرحی زده شد که از طریق آن بهسازی ۶۸ هزار کلاس درس مناطق کمبرخوردار صورت گرفت.وي اضافه كرد: در حوزه گرمایش و سرمایش حدود ۱۰ هزار کلاس درس استانداردسازی شده و در تجهیزات هنرستانی نیز حدود 1500 میلیارد تومان تجهیزات در استانهای مختلف توزیع شده است. در سال جاری فقط در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰۰ مدرسه کانکسی بالای ۷ نفر را جمعآوری کردیم و مدرسه خوب و مناسب در اختیار دانشآموزان قرار گرفت و بیش از ۲۱۰۰ فضای ورزشی افتتاح شد که اینها، تنها بخشی از اقدامات دولت شهید جمهور در حوزه عدالت آموزشی بوده است.
در دولت شهید رئيسي، ایران به کارگاه مدرسهسازی تبدیل شد
به گفته وزير آموزش و پرورش، در دولت شهید رئيسي، ایران به کارگاه مدرسهسازی تبدیل شد و اهتمام به ساخت مدرسه با تمرکز بر مناطق محروم در این دولت با کمک خیرین وارد مرحله جدیدی شد.صحرايي در اين خصوص به ارائه آمار پرداخت و گفت: تحویل 6768 فضای آموزشی و پرورش به ظرفیت 31942 کلاس درس، تکریم و تجلیل خیرین و ایجاد 20 همت تحقق تعهدات خیرین، تجهيز 17274 مدرسه به اتاق بهداشت، برای اولین بار هماهنگی جهت ساخت مدارس مشارکتی ویژه دانش آموزان استثنایی در کشور از محل کمیساریاي UNHCR، افزایش 300 درصدی مشارکت خیرین در نهضت مدرسه سازی با مشارکت مردم در بیش از 53 درصد فضاهای آموزشی و پرورشی کشور با حدود 11 هزار میلیارد تومان تعهد از جمله اقدامات دولت شهید رئیسی است.وی اضافه کرد: رشد 35 درصدی ساخت مدرسه با تحویل 6768 فضای آموزشی و پرورشی با ظرفیت 31877 کلاس درس و 4 میلیون مترمربع زیربنا با بهره مندی 956310 دانشآموز که جانمایی بیش از 60 درصد فضاهای تحویلی در راستای تحقق عدالت آموزشی در مناطق روستایی و حاشیه شهرها قرار گرفته است،احداث 192 هنرستان با 1335 کلاس درس و کارگاه و ارسال دو مرحله کاروان تجهیزات هنرستانی مزین به نام شهدا به بیش از 8500 کلاس درس هنرستانی با رشد 50 درصدی با استفاده از ظرفیتهای به روز شرکتهای دانشبنیان، استانداردسازی سامانههای گرمایشی حدود 10 هزار کلاس درس در طرح شهید عرب و تلاش بر استانداردسازی سامانههای تمامی مدارس تا پایان دولت سیزدهم، بهسازی و شاداب سازی حدود 70 هزار کلاس درس در طرح شهید عجمیان با مشارکت بیش از 15 هزار گروه جهادی و استمرار این طرح با جذب حداکثری گروه های جهادی از جمله اقدامات در زمينه فضاي آموزشي است.
وزير آموزش و پرورش گفت: از ديگر اقدامات دولت شهيد رئيسي در زمينه عدالت آموزشي ميتوان به مستندسازی اراضی و املاک به تعداد 6000 فقره سند، افزایش 500 هزار متر مربع عرصه و اعیان به دانشگاه فرهنگیان توسط آموزش و پرورش، راهاندازی مدارس تیزهوشان ویژۀ مناطق عشایری (در استان آذربایجان غربی) برای اولین بار در کشور، اجرای طرح شهید سلیمانی با هدف بهینه سازی و مناسب سازی محیط مدارس و ایجاد فضای ورزشی درون مدرسه ای به منظور کیفیت بخشی درس تربیت بدنی و فعالیتها و برنامههای ورزشی مدارس، شاداب سازی محیط مدارس و افزايش دسترسي و بهرهمندي خانوادهها و دانشآموزان به محیط ورزشی مدارس، افزایش 49 درصدی تعداد فضاهای ورزشی از 5389 به 8034 فضای ورزشی، اجرای طرح شهید خرازی با هدف مردمی سازی فضاهای ورزشی و در اختیار گذاشتن رایگان 822 فضای ورزشی برای انجام فعالیتهای و برنامههای ورزشی پدر ـ پسری در پنج شنبهها و و مادر ـ دختری در جمعهها، طراحی، توسعه و حمایت از الگوی «خانههای مادر و کودک»، برگزاری اولین رویداد ملی همافزایی فعالان مادر و کودک، سازماندهی 90 خانۀ مادر و کودک با راهاندازی دبیرخانۀ مردمی ااشاره كرد.
یک پنجم معلمان کشور در دو سال اخیر جذب شدند
آموزش و پرورش در سالهاي اخير با مشكلات متعددي در زمينه كمبود معلم مواجه بوده است و طي دو سال اخير، استخدامهاي بيسابقه در آموزش و پرورش رخ داده است كه از جهت جذب نيرو در كشور بيسابقه بوده است.صادق ستاريفرد معاون وزير آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: در آزمون استخدامي 34 هزار نفر در دو سال گذشته، 57 هزار نفر در سال گذشته و 72 هزار نفر در سالجاري، رديف استخدامي جذب شد همچنين دانشگاه فرهنگيان در سه سال 85 هزار رديف استخدامي داشت. وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۲۰۰ هزار ردیف استخدامی به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافت و یک پنجم معلمان کشور در دو سال اخیر جذب شدند.
همچنين توانمندسازی معلمان از موضوعات مهمي است كه در اين دولت مورد توجه بوده است. در اين راستا ميتوان به آموزش 758 معلم تربیتبدنی به عنوان مدرس دورههای توانمندسازی، آموزش 131 کارشناسان مسؤول و کارشناسان تربيت بدني، آموزش 28000 نفر از معلمان تربیت بدنی در 730 منطقه کشور توسط 758 مدرس آموزش دیده، برگزاری رویداد الگوهای برتر تدریس دوره متوسطه با رویکرد شایستگی و برای اولین بار به صورت مشترک در دوره متوسطه با حضور قریب 434 دبیر و هنرآموز در استان قزوین و مشارکت ۳۹ درصد دبیران دوره متوسطه نظری، 23 درصد دبیران متوسطه اول و 8 درصد هنرآموزان هنرستانها در این رویداد کشوری، برگزاری دورههای سالیانه توانمندسازی 3581 استادكارورزی به مدت 150 ساعت، برگزاری دورههای سالیانه توانمندسازی 130 استاد مرجع کارورزی به مدت 150ساعت، آموزش 3320 نفر غيرحضوري در بستر مربي مدارس به صورت حضوري و فضاي مجازي شبكه آموزشي دانشآموزان، برگزاری 60 جلسه آموزش با موضوع کدنویسی و هوش مصنوعی توسط دبیرخانههای کشوری، آموزش بیش از 196000 آموزگار دوره ابتدایی در 8119 حلقه علمی-آموزشی آموزگاران، برگزاری دوره توانمند سازی ویژه برای ۱۰۱۹ مدیر و کارشناس مدارس شبانه روزی دوره اول متوسطه، آموزش برای مدیران – معلمان، دانشجو معلمان، کارمندان، صدور گواهینامه صلاحیت حرفهای معلمی برای 78948 نفر و افزایش میزان آموزشهای ارتقای شایستگیهای حرفهای (24نفرساعته) مشاوران، (12 نفر ساعته) رابطان و (36 نفر ساعته) اعضای تخصصی مراکز رشد و مشاوره تربیتی از 876.290 نفر ساعت به 3.084.994 نفرساعت اشاره كرد.
برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲، هیچ قرارداد خارجی برای تامین کاغذ و مقوا منعقد نشد
وضعیت کتاب های درسی از آن دست موضوعاتی بود که همواره مورد توجه متخصصان و کارشناسان تعلیم و تربیت و صاحبنظران بوده است. از اینکه چه محتوایی وارد کتاب های درسی شود و دوم اینکه کاغذ استفاده شده برای کتابهای درسی، توليد داخلي باشد. موضوع ورود اسناد لانه جاسوسي به كتابهاي درسي از مطالبات مقام معظم رهبري در سالهاي متمادي بوده است كه اين موضوع در دوران شهيد رئيسي محقق شد. صحرايي در اين خصوص گفت: در مورد بهسازی و غنی سازی تعدادی از کتابهای درسی که به صورت شاخص میتوان به افزوده شدن ۵۶ سند از اسناد لانه جاسوسی به کتب درسی و بهسازی تعدادی از کتابها در زمینه سواد رسانهای اشاره کرد.وي ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مهم که در سال ۱۴۰۲ انجام شد، ارزشیابی برنامههای درسی رشتههای فنی و حرفهای بود که پس از فرایندی طولانی به اتمام رسید. در این فرایند، برنامههای درسی عمده رشتههای فنی و حرفهای بر اساس تحولات بازار کار، ارزیابی از محیطهای آموزشی، هنرجویان و هنرآموزان و با توجه به مطالعاتی که در زمینه آمایش سرزمینی انجام شده، مورد بررسی و ارزشیابی قرار گرفت که کار بسیار مهمی بود. همچنین آغاز اصلاح برنامههای درسی فنی و حرفهای بر اساس ارزشیابی سال گذشته است که امیدواریم از مهر امسال، کتابهای پایه دهم رشتههای فنیوحرفهای بر اساس این ارزشیابی ها اصلاح شود.وزير آموزش و پرورش افزود: بر اساس مسیری که در دو سال گذشته برای تحول مدنظر طی شد، طرحواره اجرای برنامه درسی ملی مدرسه در مدرسه به عنوان نقشه راه اقدامات تحولی سازمان پژوهش در سال ۱۴۰۳ نیز در دستور کار است. بر این اساس سال ۱۴۰۳ سال آغاز تولید آزمایشی بستههای تربیت و یادگیری برای پایه اول ابتدایی است.
وي تصريح كرد: برای اولین بار ما موفق به تأمین ۱۰۰ درصدی کاغذ و مقوای مودر نیاز خود از طریق تولید داخلی شدیم و برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲، هیچ قرارداد خارجی برای تامین کاغذ و مقوا منعقد نشد.
توجه به تيزهوشان
در سال ۱۳۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد تا در عرض ۶ ماه باشگاه دانشپژوهان جوان به عنوان یک سازمان مستقل تأسیس و اداره شود. ولی این مسأله پس از گذشت بیش از ۲ سال مسکوت ماند که در دولت شهید رئيسي در اسفند سال ۱۴۰۰ اساسنامه باشگاه دانشپژوهان جوان به عنوان یک سازمان مستقل تصویب و پس از چند ماه توسط شهيد رئیسي ابلاغ شد.وزير آموزش و پرورش گفت: طی ۲ سال ابتدایی استقلال باشگاه، نتایج ایران در المپیادهای جهانی رشد چشمگیری داشت که منجر به کسب ۳۰ نشان طلا در عرض تنها 2 سال شد درحالی که در دولت قبل مجموعا 26 مدال طلا آن هم در طول 4 سال کسب شد. همچنین ساخت و تجهیز ساختمان باشگاه دانشپژوهان جوان، ایجاد تشکیلات اداری و احیاي ردیف بودجه این سازمان در دولت سیزدهم با نگاه ویژه رئیس جمهور شهید، سیزده سال پس از انحلال مجدد برقرار شد.وي ادامه داد: بیش از 6597 هزار دانشآموز در پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی شناسايي شدند و مستندات آنها در سامانه سیدا به منظور معرفی به بنیاد ملی نخبگان به عنوان دانشآموزان دارای استعداد برتر در قالب طرح شهاب بارگذاري شد.